Dagens JDM Klassiker : Mazda 787B

Detta är en bil som jag har nämnt minst en gång tidigare.

 

Men nu tänkte jag göra en annan vinkling på det.

 

Jag ska ge er 3 skäl till varför 1991 är det år som Mazda fans borde fira för all tid framöver.
(Dags för ett 20 års jubileum i år alltså)

 

1. För att det var det år som Mazda kickade ass med allt och alla i det prestigefyllda 24 timmars loppet Le Mans.

2. Försedd med en 4-skivig Wankelmotor så var detta den enda bilmodell utan kolvmotor att någonsin vinna le Mans.
Denna rotary motor var så effektiv (700hk) och lättviktig jämfört med dom andra motorerna så att FIA ändrade reglerna efter 91 så att Wankelmotorn där efter blev helt bannad från att vara med i Le Mans.. Hur jävla badass är inte det??

3. Tre stycken 787B körde i tävlingen, Dom placerade sej 1a, 6a och 8a.
Bil nr 55 ledde tävlingen i hela 3 timmar.. Från varv 320 till målflagg..

Det är helt otroligt hur Mazda under en enda säsong kom, Segrade och blev bannade…
Det är som att banna Michael Jordan från NBA… Eller Schumacher från Formel 1!.

Jag kan inte förstår att inte Mazda har satt dej emot detta beslut ordentligt än idag 20 år senare…

 

 

Mazda har ju tydligen passionen kvar för att vara den enda biltillverkade att fortfarande bry sej om att hålla Wankelmotorn levande..

Kan någon verkligen tycka att det var rätt utav FIA?  Eller skulle alla andra motorbyggare bara se detta som en motor, Och låta utvecklingen ha sin naturliga gång?

Är där någon annan överlägsen bil som blivit bannad på samma sätt??

6 tankar om “Dagens JDM Klassiker : Mazda 787B

  1. David.J GC8 Type R - Superior Syd says:

    Det stämmer bra det Johan skriver.
    .
    R26B

    The most prominent 4-rotor engine from Mazda, the 26B, was used exclusively for various Mazda-built sports prototype cars (including the 767 and 787B) in replacement of the older 13J. In 1991 the 26B-powered Mazda 787B became the first Japanese car and the first car with anything other than a reciprocating engine to win the 24 Hours of Le Mans race outright. It is still so far the only car to hold these distinctions. The 26B engine displaced 2622 cc and developed 700 hp (522 kW) at 9000 rpm. The engine design utilizes peripheral intake ports, continually variable geometry intakes, and an additional (third) spark plug per rotor.R26B

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?