Jag gillar att se er arbeta (!), därför gav ”old school” quizen igår lite mersmak. Man lär sig mycket på detta sätt också, jag ser att det finns guldkorn bland besökarna som ”know their shit”; men spännande nog har en av bilarna ännu inte blivit korrekt identifierad = go for it guys! 🙂
Dagens mini-quiz är något som jag hoppas kommer skilja wannabes från de som är hardcore.Det är ju enormt intresse för den första generationens Nissan Skyline och då när det är den ”första riktiga” GT-R’en.
Just idag på auktion så fick jag svart på vitt äntligen förklarat för mig vad som skiljer de riktiga dyrgriparna åt. Eller iaf. en väsentlig detalj på chassienumret som fick mig forska vidare om varför två vrålfeta och till synes ”genuina” godzilla ändå har en prisskillnad på flera miljoner yen?!
Men som sagt; varit många som mailat och frågat- prompt velat ha en ”äkta” GT-R utan att kanske för den delen veta vad som är den stora skillnaden. Kanske dags att utröna detta? Hmm, hmm…?
Ett klockrent svar går inte ge, men det finns en megastor detalj mellan dom som gör att priserna diffar 4-5 miljoner yen i slutpris på bilar som för otränade ögat ser identiska ut.
Men tycker vi alla gör ett försök att få detta klart en gång för alla, det må kanske ta död på mångas dröm om att ha en första ”äkta” GT-R då den är otroligt mycket mer sällsynt- men kanske även får folk att tycka det är mer OK att sikta på en replika…
Dagens mini-quiz: Vilken av bilarna är ”äkta” = dyrast, och bonuspoängen för en djupgående förklaring om vad som skiljer en riktig GT-R från en 2000GT-X t.ex?
Bil #1:
Bil #2:
Ska bli väldigt kul och se om folk orkar gräva upp lite info, det finns där ute men folk verkar väldigt känsliga speciellt i England med att dela med sig av den. Hursomhelst hoppas vi en vacker dag någon samlar mod (och pengar) att köpa en äkta GT-R; men i dagens läge skulle man även utan att tveka ta hem en replica.
De har båda gemensamt att vara dyra även om den ena är extremt dyr, men vill du låta ett proffs hitta ett exemplar utan att betala överpris- KONTAKTA OSS!
Kommentera nedan nu och kom med all er kunskap om denna gudalika ikon från Japan! 🙂
Egentligen vill jag vänta med att svara på detta för att se om folk läst mina inlägg.. för jag är 96% säker på att jag har skrivit ett inlägg om detta.. Eller rättare sagt nämnt detta i ett inlägg.
En äkta C110 GT-R gjordes bara under en VÄLDIGT begränsad period.. Vi snackar typ 6 månader eller så. Det byggdes under 200st äkta GT-R… Det fanns ingen efterfrågan på dom då helt enketl… Sen dröjde det 16 år innan vi fick se en äkta GT-R badge igen.
Aaah, det inlägget skulle jag vilja läsa igen. Se om den nya infon jag har sstämmer med din. 😀
http://main.superiorimports.se/blogg/pierre/dagens-sleeper-2/
e nog detta jag menar verkar det som..
Lite fel info där dock. Men det skrev väl på natten som vanligt 😉
Aldrig aldrig aldrig att det där är en KGCP10, och det är där saker börjar bli intressant…
ne det insåg jag rätt så snabbt därefter. Men infon ang GTR på KPC110 stämmer.
Jag har inte läst eller letat något, men jag skulle kunna tänka mig att den äkta gtr:n levererades med alufälgar orginal.
Men sen får den där camaro ss läppen mig att bli lite osäker ändå på att det är bil nr 1…
Det är kanske lite kuggis, men läs på vad en ÄKTA GT-R är nu för fasen! 🙂
Alufälgar är fel ord kanske, ”lättmetall” är väl det man ska använda.
Sen tycker jag mig se att bil 1 är lägre också, styvare chassi?
Det e som jag säger, det byggdes bara 197st äkta GT-R i den modellen. inräknat både 2d och 4d.
Jomen Pierre, svara på hur du ser skillnad på dom förutom chassienumret? För dom är ju nästan identiska till utsidan? What is the deciding factor förutom att de med chassie KCGP10 var mycket färre? Vad har dom som inte KGC10 har? Catch my drift…? 😀
dom har inte gott mos under huven 😉
Sjunne: Tell us more… 😉
GT-R är ju värstingen så klart! den äkta GT-R:en hade 160 hk och dubbla överliggande kammar mot dom tidigare modellen om ja inte är helt ute o cyklar? och var rensad på de mesta man kan tänka sig för att spara på så mycket vikt som möjligt, sen var de väl som vanligt lite uppgraderad väghållning osv? sen hade väl GT-R:en läppen som sagt och även bakbreddarna som syns? 🙂
( nu får jag säkert skit för att jag har fel 😛 )
Calle: Du snuddar den egentligen största faktorn du med. OK, en ledtråd… S20… 😉
Jag antar att den Silvriga har den extremt dyra och sällsynta S20 motorn? Om jag inte har helt fel så är nästan alla dessa klenoder silvriga (ca80%) resten vita, plus att dom fick just plåtfälgar!.. så jag tror iaf att den Silvriga är svindyr och äkta… Men jag kan ha helt fel också! Och just denna 1:a gen GT-R KPGC10(2d) och PGC10(4d) är tillverkad i hela 1,945 exemplar tillsammans, det är dock 2:gen GT-R KPGC110 som också har S20 motorn som är tillverkad i 197 exemplar.. Men nog om de nu.. Som sagt jag gissar på den silvriga!
pling pling Junior! Det stämmer att som några var inne på; att det framförallt är motorn på två liter som är den stora skillnaden!!!
Tillverknings-siffror är svårt att veta exakt, men något iaf jag inte hade stenkoll på är att en KGCP10 hade S20 motorn som är det som gör en ”äkta” GT-R. Resten är bara GT2000-X och dylikt… 🙂
ville ge någon annan chansen att komma på vad som var skillnaden 🙂
Jo, men s20 motorn är ju den med dubbla överliggande kammar, det hade väl inte den gamla L20 om ja minns rätt.
PS, väntar på ett mail fortfarande micke 😉
Du har rätt Calle, var du och Sjunne som var inne på det först. Junior wrapped it up.
Eh? Trodde jag hade mailat dig, minnet har sviktat senaste tiden av fel anledningar. 😮
nej, 25 januari fick ja senaste 😉 shit happens 🙂
Så fick vi nått svar? För motorn syns ju inte på bilderna. och en motor kostar inte flera miljoner 😉
Pierre: Man kan faktiskt vad jag läst mig till säga, att eftersom KGCP10 var den som levererades med S20 motorn som var den väsentliga skillnaden bortsett från lite ”kosmetiska” skillnader och vissa uppgraderingar i chassie etc- så är den idag med matchande motor etc SNORDYR!
Därför ska ni som insisterar på en äkta GT-R alltid kolla om det är rätt motor (2 liters sexa a la supervässad, twincam etc som Calle var inne på) och att det är rätt till karossens identitet.
Är faktiskt inte speciellt mycket mer än så som skiljer en toppenfin KGC10 med L28 motor och en skramlig halvtaskig KGCP10 med S20. Flera, flera miljoner yen och två olika världar av utbud….
Did you get it? 🙂
(Någon får jättegärna speca de väsentliga skillnaderna mellan S20 och L28. Pierre?
Ne jag står fortfarande fast vid att det är för att det bara byggdes 197st äkta GTR.
S20 motorn vill jag inte påstå är så superspeciell. Den fanns i 832st 4 dörrars PGC10.
den fanns i 1197st KPGC10 men i bara 197st KPGC110.
Den fanns även i alla Fairlady PS30 men i bara 3st av den väldigt speciella Z432R (PS30SB)
Så det är inte motorn som gör bilen svindyr. Utan att den bara satt i så få GTRen utav modellen i inlägget.
S20 motorn var en rolig och busig motor på 1.6Liter L28 är nått helt annat… en 2.8 glidarmotor för dom stora bilarna.
Men Pierre, förutom sällsyntheten och kostmetiska detaljer… Vad är den stora skillnaden? Jo, motorn. 😉
Sen tror jag du blandat ihop dom lite:
The Nissan S20 engine (1998 cc) was a straight-6, DOHC internal combustion engine produced by Nissan (designed by the former Prince engineers) in the 1970s. It was essentially the same as the 1966 Prince GR8 engine of Prince/Nissan’s R380 racecar. It produces 160 hp (120 kW) @7000 rpm and 180 N·m (130 ft·lbf). The S20 weights 199 kg (439 lb).
The S20 powered Nissan’s Skyline GT-R (C10 and C110) and Fairlady Z432 models
http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_S20_engine
Hur många pengar handlar det om för dessa två bilar? Alltså, vad brukar slutpriset hamna på?
Den dyra (silver) hamnade på ca 600 000:- hemma och klart medan den andra vita var mer human med slutnota på ca 250k. Väldigt höftade priser, man får aldrig exakta slutpriset…