Old news jag vet…
En Subaru WRX STI med Tommi Mäkinen bakom ratten har slagit nytt rekord för fyradörrars sedaner på Nürburgring.
Det nya rekordet ligger på 7.55:00(Lika snabbt som en Ferrari F430).
Förutsättningarna för rekordförsöket var inte de bästa. Aprilmorgonen var råkall och banan fuktig. Men ska man tvunget jaga tider på ringen under såna förhållanden så passar väl inget bättre än en AWD bil?
Trots detta lyckades Tommi Mäkinen putsa det gamla STI-rekordet från 2004 med fyra sekunder och noterade den snabbaste varvtiden någonsin för en fyradörrars sedan på Nürburgring.
Nya WRX STI har fått chassit uppdaterat för bättre respons och kontroll. Fjädringen har förfinats, samtidigt som framvagnen styvats upp med bland annat kraftigare krängningshämmare och bakvagnsupphängningen försetts med sfärisk bussning – så kallad ”pillow-ball”.
Nya WRX STI är också fem millimeter lägre än den nuvarande.
Det jag undrar över är, om precis alla modifikationer som gjorts på Mäkinens testbil även kommer att hitta ner i produktionsbilarna? Jag kommer inte ihåg alla detaljer men det snackades väl om en annan turbo med mera. Lite surt om alla modifieringar inte kommer till slutkonsumenterna.
Inte som standard men kommer finnas som tillval
bilen var en prototyp…det var större turbo från r205, lite mer aluminium delar och annan vinge och sånt…motorn kommer från STI Spec C..bromsar kommer oxå från r205…edt mest har man man tagit från förra årets impreza västingar
den bil som kommer säljas i eu kommer inte ha dom grejorna standard, tror snarare att det kommer i någon speciall version a la Nürburgring och som tillval
Men trots detta är det en grym tid för en standard bil 😉 Viva la Subaru