Några minnesvärda Skyline´s

Nu var det dags att göra ett inlägg om den ikoniska Nissan Skyline R34.

 

Jag tänkte inte gå in i detalj o berätta om denna legends historia, Spec osv.
Utan mer nämna några minnesvärda bilar som jag gjorde med Supran.

 

Jag börjar med den bästa och sista modellen ifrån Nissan själva.
En bil som utan tvekan är värt ett eget inlägg.

 

Som ni vet så hade alla JDM bilar en lag som begränsade alla bilarna till 280hk,
trots detta så hade denna Nissan Skyline GT-R över 500hk från fabrik…

 

Nissan Skyline GT-R Z-tune NISMO.

Detta är verkligen King Godzilla.
Nu är det inte så mycket Nissan över denna bilen utan dom få 20 som byggdes är från första till sista skruv byggda av Nismo.

 

Det är inte mycket den har gemensamt med en ”vanlig” R34a.

 

Men ja ni vet hur det e med Nissan/Nismo och Mercedes/AMG typ…

 

500hk låter tyvärr inte så jättemycket i Skyline sammanhang i dagens läge.
Denna bil spöade allt!

 

402m på 10.06 sek! Från fabrik!

 

Utan att gå in för mycket på bilen som sagt så måste jag berätta att en av dessa 20 bilar står väldigt skyddat förvarad i totalt nyskick.

 

Tidigare i år så valde tyska JAPO att göra replikor på Z-Tune.
Men precis som originalet så byggde JAPO bara 20st sådana replikor.

 

Jag vet inte riktigt var jag tycker om det… Gillar det inte eftersom det numera more or less finns 40st Z- Tune.. Eller?
Mer om replikan hittar ni här.

 

 

 

Nästa bil har jag inte så mycket att skriva om, Inte för att jag inte gillar den utan för att jag inte hittat nån info om den helt enkelt.

 

 

Amuse Carbon R

En Breeed bil som väger in på 1100kg och har 600hk.

 

Den har kört imponerande 57.267 sek på Tsukuba Circuit.

 

Lite mer finns att läsa här.

 

 

 

 

Nästa bil vet jag inte om den heter nått specifikt.

 

men det är HKS version utav Skyline.

Denna bil har HKS använt för att testa alla nya delar som dom tagit fram.
Detta var den första att använda variabla kammar. (V-Cam)

 

2.8L och deras kända T04Z turbo ger bilen 650hk .

 

Denna mattsvarta läckerhet TROR jag är Sunline Racing´s bil.
Att dom har byggt den det vet jag, men jag är osäker om det är deras officiella bil.

 

Det kanske Micke kan svara på som är Sverige enda Sunline Racing återförsäljare?

 

Här är den iallafall.

Älskar dom skärmarna..

 

Nu är inte denna bilen draperat i mattsvart folie som vi nu är vana vid, utan det är Dry Carbon utan klarlack helt enkelt.

 

Mer info Micke?

 

Nån förutom Ajfa som kan Japanska?

 

 

 

Nästan Wangan racer är riktigt känd.

 

Det är Top Secret´s Skyline.

Den kan ni hitta oändligt med videos på.
Det mest intressanta är ”Smoky” Nagata´s 0.57 tid på Tsakuba.

 

Bilen finns just nu i USA och är till salu.

 

 

 

Nästa ut är kanske min favorit..

 

Den ser snällast ut, Men är toksnabb!

 

Varför jag gillar den är kanske för att det är den snabbaste gatu bilen i Forza Motorsport 😉

 

Mine´s



Mer info hos

 

Import Tuner.

 

Super Street

 

 

 

 

Mspeed´s Skyline är ingen gatubil som ni kanske ser.

 Bilen körde förra året 0:54:481 på  Revpseed Time Attack.

 

Mycket mer info har jag inte..

 

 

 

Här är ännu en unik Skyline byggd av Nagisa Auto (Nams).

Med det väldigt populära 2.8l stroker kittet från HKS och med en T88 turbo så ger denna bilen 750hk.

 

Alla tuners använder sej utav det stroker kittet tror jag…

 

Bilen presterade iallafall 0:56:510 på Tsukuba circuit.

 

 

 

 

Men nu lämnar jag resten till er…

 

Vilka Skylines tycker ni ska vara med i historieböckerna? 
Blitz? Top Secret?

5 tankar om “Några minnesvärda Skyline´s

  1. Micke_J says:

    När det gäller Sunline BNR34an så har jag faktiskt följt projektet sedan det var en BPU Sunlines ägare Mr. Sato fes omkring i, till att Piers Dowding köpte den och jag lärde känna honom för en annan bils räkning (Soarer som Sunline trimmade åt honom).

    I takt med att Superior utvecklades så gjorde även Skylinen det, det breda kjolpaketet togs fram och bilen gick från en vass dubbelturbo-setup till totalt monster med sekventiell låda och specialbyggd Trust T88 turbo.

    Nu senaste tiden har jag inte hört mer än att bilen sopade banan med det mesta i ett amatör-mästerskaps trackday. Ska nog höra av mig till Piers, det är honom jag (vi?) har att tacka för att vi har Sveriges kunnigaste leverantör i Japan när det gäller delar = Sunline Racing…

    Väldigt spännande inlägg i övrigt Pierre, jag väljer Mine’s som min favorit. Den står för 90% av inspirationen till våran egna BNR34 som Gzon byggt. Enough said…

  2. Lars says:

    Sluta läska med R34’or… Jag förutspår en grymt ledsen plånbok under våren 😉 Varje gång man börjar fundera i andra banor(Exige S?!) så råkar man ju alltid, ALLTID, kolla in Mines R34’or. Kanske lite av dom mest kompletta byggen. Hmm, måste nog leta fram Best Motoring avsnitten där Mines är med och visar upp sig.

    • Micke_J says:

      Har man slantarna är det få bilar som är lika potenta från fabrik men ändå relativt gatvänliga som en BNR34 GT-R… Vill du ha det exotiska i en Exige men samtidigt uppleva en sjukt rolig trackday; satsa på en BCNR33. 😉

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?