Detta är en bil som jag tänkt på lite för ett tag sedan, Då jag funderade över att skaffa mej en lyxig JDM bil som har potens att bli en blivande klassiker.
Men eftersom jag av nån anledning tvunget vill ha en stooor 4 dörrars lyxbil, så skippade jag denna.
Men som blivande klassiker så har jag fortfarande lite hopp om denna kortlivade lyx-coupe ifrån Mazda.
Så nu när Micke nyligen nämnde den… Så tyckte jag det var dags för ett inlägg om den.
Mazda har väl aldrig haft nått riktigt lyxigt kan man tycka, Men denna skulle konkurrera med t.e.x Lexus SC och Mercedes CE bland annat.
Och ska jag dra den långa storyn riktigt kort så kan jag säga varför jag tror den var så kortlivad (byggdes bara mellan 90-95), Pga motorvalet.
Mazda är dom enda som vägrat ge upp Wankelmotorn, Vilket för det mesta bara har kostat dom gång på gång.
Även om vi idag älskar wankelmotorn när det kommer till prestanda bilar, Så har den alltid varit ökänd med att dricka onödigt mycket soppa.
Men säg vilken annan motor som kan varva så mycket som inte skulle dricka en massa soppa?
Men men.
Tillbaka till Cosmo.
Den första Cosmo/ Cosmo Sport kom 1967, Och den hoppas jag att ni känner till eftersom det var världens första produktionsbil försedd med en 2-skivig wankelmotor.
Den precis som den sista Cosmo´n(?) var en 2 sittsig coupe.
Där i mellan fick vi se 3 generationer Cosmo som precis som vanligt bara blev större och fetare med åren. 3e gen fanns även som sedan, Vilket var helt fel ju.
Så när Mazda skapade denna 4e gen så gick dom tillbaka till rötterna som man brukar säga.
En 2 sittsig coupe, RWD med en vacker och tight kaross, Och eftersom den gick under den lyxigare klassen så har jag för mej att den såldes under Eunos märket och inte Mazda.
Enuos blev ju inte riktigt Mazda förräns 97.
Men det är inte det ni vill läsa om, Ni vill givetvis läsa om motorn.
En 1.3 liters Wankel försedd med Twinturbo som levererar 235hk.. Känns det igen?
Jepp, Det är samma lätttrimmade motor som sitter i RX-7orna från samma år.
Men det mest spännande här är att man kunde välja en annan motor som alternativ..
En 2 liters 3-skivig Wankel!
Vilket jag har för mej är Mazdas stösta Wankel motor förutom den 4 skiviga sugisen som bara användes inom racing.
Jag är inte så jätteinsatt på Wankel måste jag erkänna, Har varit sugen på en 7a ett par gånger för en massa år sedan, Men har blivit avskräckt av dom inrutade mekaniker som man stött på genom åren.
Så just därför har jag inte heller pluggat på inom ämnet.
Men nog om mej, Det större motoralternativet hade 300hk, trots gentlemannalagen om 280hk.. Men precis som alla andra bilar från 90-talet så var där mycket mer än som erkändes.
Det tråkiga men kanske inte så otippade var att den endast erbjöds med en 4 växlad automatlåda.
ja.. Det var ju trots allt en lyxbil.
Den innebar också skinnsäten, en massa lull lull och leksaker som vanligt på 90-talets Japanare osv osv osv.
Men några nämnvärda saker som bilen hade var mobiltelefon, TV, GPS! Touchskärm… Ja riktigt imponerande utrustning på den tiden. Ja även idag egentligen.
Jag tror faktiskt att denna bilen hade blivit lite mindre flopp om dom bara hade sålt den utanför Japan också.
Eller jag vet inte, Jänkarna tycker om lyx.. Men dom har nog aldrig gillat Wankel?
En liten notis värd att nämna var att Mazda på slutet av 80-talet och på 90-talet hade planer på att slå sej i USA med ett eget lyxmärke.
Precis som Lexus, Acura och Infinity.
Men Amati som detta märke skulle heta fick vi aldrig se nån bil bära.
Men sen kom ju krisen på 90-talet, och Mazda fick kalla fötter, Den bil som skulle vara den första att bära Amati märket (500 skulle den modellen heta) blev istället Millenia som var prydd med Mazda märket.
Ryktena säger att Amati´s andra modell skulle vara en vänsterstyrd Cosmo.. Men som sagt så blev det aldrig nått utav märket. så det är inte ens lönt att spekulera i det.
Men tror ni den hade slått i V8a landet?
Så 5 års och strax under 9000st Cosmo blev det innan den dog ut.
Jag vill inte skylla allt på motorn eftersom Japsen inte hade nått emot den, vad dom hade emot var priset.
Men skulle bilen lyckas utomlands så var det nog fel motor att sätta i den….Eller?
Nån som är sugen på att ta hem en sådan, Slänga in en manuell låda och trimma skiten ur den där 3-skiviga Wankeln och kanske visa en viss Soarer hur en JDM lyx-coupe ska gå och låta? 😉
Min polare har en sån.. med 3-skivig.. säger bara T51R + Manuell låda + Kolfiber… 🙂
Härligt inlägg Pierre. Cosmo var nog en riktigt onödig bil, kanske en aning missförstådd också. Tror Japaner i början av 90-talet hade mer resurser än strategi, nästan lite ”arab-varning” på dom och därför kommer vissa till synes helt onödiga eller överdimensionerade modeller (även om vi idag tackar och tar emot för det). Cosmon faller helt klart under det där nästan dekadent överdådiga både i motor, kaross och utförande. Trots allt tror jag Japaner ändå har en viss sans, och därför slog den aldrig igenom.
Motorn däremot, den är värd mer än själva bilen. Så skulle någon vilja göra något helknäpp kanske det skulle vara att plocka hem en 20B Cosmo och byta motor med säg en NA SZ-R Supra. Vips har du en galet anti-cool Supra med superdrivlina och en lyxig bil med helt OK rak sexa som trivs med auto.
Är jag bara trött nu? 😀
PS. Bramis, är det Casper du menar? Vore kul att se det i action, kombinationen låter ju inte dum.
Ja precis, vet inte hur de går för honom med den nu, inte snackat på länge.
NSU hade en modell redan -64 med wankel i. Cosmo sport var den första Mazdan med Wankel i. Idag så är det bara mazda och lada som saluför wankel. Vet dock inte vilken lada men de sålde 64st -09.
Vad är det för wankel i dom då Stoffe? Finns även en-skiviga wanklar i mindre applikationer som gräsklippare t.ex. Kör Lada en sån? 😀
Lada Samara 2×654 (104 kW; 142 PS) @6000
Stoffe: Några länkar till heta bilder? 😀
Du vill inte se den:P
http://www.arabalarmax.com/data/media/20/lada__samara.jpg
http://englishrussia.com/wp-content/uploads/2007/08/lada-samara-t3-1.jpg
http://www.lada-owners-club.co.uk/History_Pictures/pic12.jpg