Nissan 350Z största akilleshäl när det gäller bankörning i originalskick är bromsarna.
Alltså Brembo bromsarna som sitter på är riktigt bra, Men dom får inte den kylning som dom behöver.
Detta lärde jag mej den hårda vägen i sandfållan efter Mantorp-rakan—–Halvvägs till Mjölby…
Utvecklingen av min bil har sedan dag 1 varit att pressa den över gränsen, Backa ett par steg och se vad som behövs justeras.
Jag har sedan den dagen på Mantorp testat flera olika bromsklossar och skivor, Och hittat en bra bromsvätska, Men har ändå alltid velat ha ordentligt med kylning till bromsarna.
Luft är ju gratis liksom…
Men då har det ännu en gång visat sej att det är bara jag i hela världen som har brytt sej om att fixa kylningen till Z33ans bromsar.
Det finns air ducts till alla andra bilar, men inte 350Z.
Så jag skapade en egen lösning.
Dom två svarta hålen som ni ser i fronten döljer 2 stora slangar som leder luft till bakom bromsarna.
OBS. Gammal bild.
Nu har jag givetvis gjort en massa annat för att förbättra bromsarna också, Men jag vill tro att slangarna har gjort lite nytta iallafall.
Och idag när jag har BAD ASS bromsar så släpper nu Nismo Air Ducts till Z33an!
Bara sisådär 5 år försent!
Men även om jag har ett fungerande recept idag så tänker jag skaffa mej dessa Air Ducts.
Dels för att jag har sökt efter sådana i 5 år, Dels för att man aldrig kan ha för bra bromsar! Och dels för att dom är i kolfiber 😉
Vill ni läsa mer om mitt sökande på en kylningslösning så finns det en tråd här, Och det snackas mycket om det i min projekttråd med.
Jag har ännu ingen aning om vart jag ska få tag på dessa eller vad det kostar, men dom lär INTE vara billiga eftersom det är Nismo och kolfiber… Så luft kanske inte är gratis ändå 😉
Mitt recept på mina bromsar så som det är idag lyder.
* Brembo 4 kolvs bromsar, OEM och MYCKET bra.
* Performance Friktion fullflytande bromsskivor med alu nav, Dras keramiskt uppbyggda racegrejer som är helt outstanding tillsammans med deras race klossar. Väger lite också.
* Performance Friction Raceklossar, Mycket bra, Mycket tåliga och håller länge, enda nackdelen är att dom greppar MYCKET sämmre än OEM grejerna när dom är kalla. Är bara till för bana.
* Goodridge stålomspunna slangar, Custom made eftersom Goodridge inte hade grejer till 350Z då, Är inte supernöjd med dom eftersom ena slangen har läckt en gång i tiden, Men det har jag modifierat ytterligare.
* DOT 5.1! Bromsvätska,
* Kylnings slangar till ventilation ( Custom made)
* Stillen Brake Master Cylinder Stiffener
Jag har gjort MÅNGA undersökningar om andra big break kitt, Både billiga och dyra, bla så är ju StopTeck lockande prisvärda.
Men deras största kitt bromsar som bäst 60cm kortare än OEM Brembo bromsarna… Med OEM klossar o skivor…
I högre farter så var dom exakt lika bra. Mer om det testet kan ni läsa här.
Så jag insåg att det fanns ingen poäng i alls att byta mina Brembo OK mot nått större och tyngre bara för att var snyggare eller prisvärda..
En liten rolig notis… Mekonomen tar en bra bit över 100.000kr för dessa guldfärgade 4 kolvs Brembo OK!
Dom är förövrigt väldigt populära i bilvärlden, R34 GTR, Impreza STI, EVO´na, Ferrari 360 m.m har dom original.
Så dom får sitta på tills man har möjlighet att köpa riktiga keramiska kolfiberbromsar.
Innan jag äntligen fick mina Performance Friktion bromsar efter 1.5 års väntetid så testade jag dom onödigt dyra Nismo klossarna, Och EBC´s Turbo Groove´s skivor och deras Yellowstuff klossar.
Såhär såg dom ut efter några varv på Mantorp.
Redan på första varvet jag var ute så åkte jag av minst 3 gånger!
Så fort jag tryckte på bromsen så snurrade jag runt… Förstod ingeting!
Men det visade sej sen att bromsarna brann på ena sidan och greppade bara på andra sidan…
Så Performance Friktion har jag rekomenderar och hållt högt sen jag fick dom på bilen.
Vill ni läsa mer om PF så är här ett besök på fabriken som ni kan läsa om.
Ja bromsar är en mkt viktig del på bilen. Jag själv har tänkt att köra med de guldiga brembo oken på min bil. De sitter ju på New age sti. Kommer börja med att bara ha dem fram. Med dem oken så blir det 326mm skivor istället för 296mm som det är orginal. Dessa ok kan ja köpa nya i UK för £820 paret. I sverige är dessa oken svindyra. Det är scoobyparts som säljer dessa . På deras hemsida har de bara kompl kit för fram och bak. Dock mailade jag dem å fråga om jag kunde köpa endast oken och det gick bra. Ja fick det förklarat av dem på scoobyparts att de köper direkt från brembo och att de är därför de kan sälja dem till så bra pris.
Tills dessa ok ska ja precis som pierre köra med Performace friction skivor. Dock så finns inte race varianten utan ja får nöja mig med gatversionen. Men den ska funka bra den också. Även den är flytande och har alunav.
Klossar blir performance friction 01 – racebeläggen. Per Stacke sa att de använder dessa i bl.a STCC så de är inget man borde köra med på gatan. Så därför blir det också några sportbelägg lämpade för gatan.
Detta tillsammans med nån fin bromsvätska blir nog kanon på min bil.
Ska givetvis fixa nån bromskylning också. Finns två hål i fronten som ja skulle kunna använda. http://www.garaget.org/?car=194946&image=2035374 Det understa syns knappt i läppen, men där finns redan kylning från början. men den är inte riktad mot bromsarna så får bygga om det innanför om ja ska använda det hålet. Syns bättre här http://www.garaget.org/?car=194946&image=1975612 .
Det övre hålet som är precis under blinkersen skulle ju också gå att använda. Detta hålet är även lite större än det andra. Fast i nuläget vet ja inte hur mkt plats det är bakom stötfångaren.
Bra val =)
Oj oj, här har jag massor att lära mig och uppgradera på Soarern. Har enormt fina bromsar fram som är helt VÄRDELÖSA då ABS inte funkar = låser upp rätt snabbt oavsett hastighet. Project Mu är märket, funderar på att sätta Supra 2-kolvs ok bak och byta ABS till något hippare. Man måste få stopp på skiten när den inte bara är tung, utan saknar väghållning för fem öre…
Hade dessa Brembo på min Forester STi förut. Riktigt bra, även fast jag aldrig pressade så jag behövde mer än bara byta belägg en gång. Kan varmt rekommendera Endless CCXR belägg istället för PFC- de gjorde underverk på Gzons BNR34 tills original skivor sa stopp…
Antar att bromsbalansen har rubbats rätt ordentligt då Project Mu’s grejer är en aningen rejälare 😉 Vissa tillverkare (t.ex. Stoptech) anpassar sina framkit så de är helt bolt-on utan att det strular till med bromsbalansen och ABS, vet inte hur det är med Project Mu i detta fall. Balansen bör förmodligen bli bättre med de tilltänkta Supra-oken och större skivor. Bara och börja räkna skivstorlekar, kolvareor å bromscylindrar och allt sånt där typiskt obegripligt.