En dag på strippen: Emmaboda förra året var vi på plats för att experimentera med en färsk singelturbokonvertering på Superior Supran. Självklart körde vi bilen hela vägen och passade samtidigt på att hälsa på kunder i Oskarhamn!
Det hela vart mycket lyckat och trots väldigt slitna R-däck och en försiktig Mikael ”Micke_J” Jarosinski vid spakarna lyckades vi få ner tiden till en 13.10 med missad fjärde växel (det ökända problemet med växellådsfästena på högeffektsbilar gjorde sig påmint mer än en gång).
Att Supran ens kom ner var till stor del tack vare ”mirakelarbete” från bl.a. Mathias på BTO mekaniska med sitt hängivna skruvande. Han skulle även vara ”co-pilot” under hela resans gång.
Målet med deltagandet var som sagt dock att se hur långt man kunde komma med ett s.k. ”sniktrim”. Genom rätt modifikationer kunde vi behålla original styrbox samt original spridare. Detta var givetvis bara för att steg för steg lära oss mer om hur VVTi fungera ihop med högre effektuttag. Strålande tyckte vi! Uppmuntrar alla som har budget att gå på en nyare årsmodell av Supra att slå till, varierande kamtider gör sitt på lägre varvtal även när man ökar effekten…
Vi var mycket nöjda över responsen vi fick av folk i allmänhet med Supran. Extra uppskattat var de extra långa burnouts som gjordes inför varje repa. Knappast prestandarelaterat, utan ren show- hela syftet till att vi byggde Supran.
Stort tack till: Marcus ”Brenna” Brenander för rekond och boende. En oklanderligt duktig värd. Henrik Syrén och ”Bladet” för gott sällskap under sociala aktiviteter i Oskarshamn. Lukas Bramstedt och övriga fotografer som tog vassa bilder på eventet.