Mannen, myten, legenden och ständigt lycksökande SIR_PIERRE ringde mig idag om det senaste i hans jakt på ny bruksbil, som sträckt sig från Lexus LS430 till VW Polo Cross-country (?). Med andra ord, den killen har inte lätt att bestämma sig…
Men nu när han hade börjat kika på en Japansk bil som inte kostar en förmögenhet att äga, så blev det hela genast mer intressant. Speciellt när en av våra leverantör av JDM-delar SUNLINE RACING redan har en sådan som sin egna demobil; Suzuki Swift!
Pierre (läs hans egna livsstil/godis för grabbar-blogg HÄR) hade varit inne på den för svenska marknaden nya miljöbilen de hade släppt med 4WD som blivit otroligt populär på kort tid. Men när han kom till handlaren och nästan lite kalkylerande ställde frågor om ”kan jag byta chassie på den, finns andra kjolpaket, har ni fälgar” osv osv så vart säljaren lite ställd.
De är vana att sälja bilen till mer ”Svensson-publik” eller pensionärer, och det är inget fel i det. Få vet om vilken otrolig kultur det finns kring dessa Swift i Japan, och att de där framförallt faller ungdomar och bilentusiaster som oss själva i smaken.
Givetvis har de i Japan (som vanligt med ”JDM-modeller”) lite roligare utrustning och motorer att välja på där. Men trots att den primärt är en snål och smidig liten stadsbil, så förundrades man över den katalog som Sunlines ägare Tayio Sato skickade till mig.
Kändes lite som ett tecken på att ”kolla denna modell”, i myllret av liknande till etablerade modeller som Toyota Supra, Mazda RX-7, Subaru Impreza och dylikt som han egentligen bara skulle ha skickat… 😉
Det är framsidan på den Hyperrevs ni ser här till höger, och mycket riktigt så är det en katalog på över 200 sidor med enbart trim, kjolpaket, väghållning och massa, massa anda tillbehör till den i Sverige rätt så stela Suzuki Swift.
Nedan ett uppslagg från katalogen som visar några av de dussintalet demobilar flera namnkunniga Speedshops i Japan har, allt från småvässade ex. med massor av väghållning till turbo eller kompressor-konverterade små arga bin som oavsett tider på bana säkerligen ger massa smile för pengarna!
Enormt kaxig liten bil, och även om motorerna här i Sverige ännu är av de mer ekonomiska varianterna så är det en rätt het Sport-modell på väg som de släppte koncept på för inte så länge sedan. Sägs att den kommer i vinter och kommer bli en rätt kaxig utmanare i lilla GTi-klassen…
Faktiskt skulle man inte direkt skämmas över att en bil med rätt JDM-delar från t.ex. SUNLINE RACING skulle få agera ”vardags-bil” mellan de monster man kör med på helgerna. Det blir i längden svårt att använda en 500+HK Time Attack Nissan 350Z eller en ”går bara rakt fram” 730+HK Toyota Soarer som bruksbilar… 😉
[nggallery id=264]
…och tro oss, både jag och SIR_PIERRE har av och till gjort det med hutlösa bensin-kostnader och ibland stora svordomar som följd.
Vore kanske därför en plan att skaffa en liten A —> B knatte som ändå såg lika kaxig ut som ovan sköna samling av Swiftar…?
Ja jag har insett det att det skulle någon gång vara kul att äga en bil som inte sjunker 10kr i värde varje gång du startar den. Eller kostar 1000kr i bensin för en runda i stan.
Plus.. tro det eller ej… Jag försöker faktistk tänka på miljön.. Så detta vore ett perfekt sätt att gottgöra för vad min Z33 släpper ut.
Plus att det inte är fel att kunna besöka vänner ur SI familjen för några få hundra i bensin istället för 3 fulla tankar, tom plånbok och en känsla av att ha blivit våldtagen av bensinmackarna längst vägen.
Swiften är en riktigt snygg bil som jag kollat på i några år och som jag tog för givet att det skulle finnas mängder med tillval till här hemma i Sverige. Men visst jag är inte främmande för att beställa saker ifrån Japan.. Det vore bara trevligt att ha allt monterat och klart när man hämtar ut bilen ny ifrån återförsäljaren.. För som ni vet så hatar jag både att projektera, vänta och att ha med för många olika personer/verkstäder/lackerare/importörer att göra.
Så nu i en veckas tid har jag besäkt så många bilfirmor jag kan.. Och detta är utan tvekan mest bang for the buck. Tyskarna är mycket dyrare och tråkigare.. Dom andra japsen är MYCKET tråkigare.. En swift får det nog bli
Håller med dig Pierre, den verkar onekligen väldigt intressant. Och skulle man kunna kombinera samma kultur vi har kring våra ”finbilar” kring denna så tror jag den skulle bli enormt populär i yngre klientel eller entusiaster som oss själva! Ibland undrar jag om Japanerna själva håller en medveten ”skyddad verkstad” om sin helt enorma tuning-bransch på hemmaplan. Skulle det inte vart för F&F filmerna skulle det förmodligen fortfarande vara helt okänt för folk, vilket är sinnes idiotiskt sett till hur positiv marknadsföring det skulle kunna ge utomlands med nybils-försäljning som garanterat steg i lägre åldrar som följd…
Min fru är faktiskt spekulant på en sådan, och har varit väldigt länge. Iofs. inte i det ”JDM utförande” som det pratas om här. Men med lite ”unf” ändå.
Så jag måste ju instämma med ovan att det är en intressant bil i väldigt många aspekter. Själv så ser jag möjligheten att få väldigt mycket bil för pengarna, trots att det ”bara är en liten skitbil” så att säga…
Är riktigt sugen på en vit nu.. med lite kolfiber.. svarta fälgar. airride… osv osv osv osv… typ NU!