Förra lördagen ägnade vi oss med att från start och mål få upp Robin Antonssons elaka Toyota Supra, som senaste säsongen och just nu utan tvekan kan kallas Sveriges snabbaste Japanska sportbil efter 1.23,7 på MANTORP PARK och under minuten på KINNEKULLE RING.
Vi hoppas inom kort via SUPERIOR SYD presentera en trailer för det makalösa TIME ATTACK @ MANTORP som gav ”Phantom Supran” sin odiskutabla titel.
Var många snabba bilar och givetvis galet mycket action på plats, så det ser vi verkligen fram emot att se vad David @ Superior Syd Media kan göra med allt skoj videomaterial vi har från träffen…
Men tills dess har vi redan börjat förbereda oss inför kommande säsong där våran elitavdelning MAJOR BY SUPERIORIMPORTS och alla andra partners i projektet fortsätter hitta lösningar ihop med Robin för att kapa ännu mer tiondelar och försvara sin titel. Vi tror inte mycket på snack bakom ett tangentbord, så hoppas folk skruvar för fullt så de kan utmana under 2011 istället så får vi se helt enkelt om vi lyckas? 🙂
Denna heldag så vart det iaf ett elementärt konditionstest av motorn som vi fick dåliga vibbar av i samband med sista racet för säsongen. Visade sig dock vara turbon som bokstavligen var toasted av alldeles för höga avgastemperaturer, den serie turbos vi använde var av dubbel kullagertyp och som de flesta vet är de extra känsliga för värme. Men vi hoppas en renovering senare att den är fit for fight. Den ger massor av register trots att full boost ger omänskliga 829HK…!
Att ens få upp bilen ur källaren var ett stort projekt i sig, och om ni som har lite svagheter för att köra på isen och dylikt skulle nog gilla våran lösning på allt.
Fick bli att gräva fram ett par reservhjul djupt ifrån lagret samt kasta på en uppsättning hardcore snökedjor. Det gjorde susen i den trixiga backen upp från bilförvaringen.
Inte så lätt som man tror med de saker man totalt tar för givet när det kommer till en superlåg Time Attack bil. Men det är bara ta med ett leende precis som våran extrameck Henrik Gunnarsson gör här när han krånglar med att palla upp för däckskifte, fick även bli lite slit med att få loss fronten och den splitter som sitter på fram. Vi ville inte behöva ploga mer snö än nödvändigt? 😉
Men när den väl var uppe och varm så var det ett av vinterns allra mest välljudande ögonblick att höra den rappa 3400cc 2JZ-GTE motorn varva utanför verkstaden. Minns fortfarande en anekdot från flera boende i Katrineholm den dagen en av huvudbyggarna av motorn; Johan Carlsson skulle köra genom stan vidare till vårat garage = ”var det ett åskmoln, eller en turbokonverterad motorcykel” som mer än en kunde ställa sig frågande till den dagen. 🙂
Stora målet efter konditionstest (perfekt komp rakt igenom = en säsong till innan vi öppnar motorn och går igenom slitagedelar som lager/kolvringar etc) var att lyfta ur maskin så man kan uppgradera oljetråg, vevhusventilation samt göra mer permanenta lösningar på både praktiska & estetiska saker i motorrummet.
Gjorde även en djupare analys av motoroljan och oljefiltret, men det var helt rent från spån och dylikt. Enda som vidare kommer göras där är att försöka se över lager när tråget lossat. Men vi tror på en säsong till av hård racing innan vi gör något mer.
Var en stressig shakedown-säsong för oss 2010, och i många fall fick man jobba stenhårt t.o.m. nere på plats under race för att få bilen till banan. Guess thats racing när man ger sig ut på okänd mark och vill sikta in sig på toppen med knappt om tid och inte ohållbart stor mängd resurser. Var många som ställde upp och räddade oss på mållinjen, ni vet vilka ni är och ett jättetack till varenda en av er…
Men finns som sagt mycket man vill förbättra till nästa år för att underlätta för oss själva samt ge ett cleanare intryck när man lyfter på locket till den potenta och vackra MajoR motorn som ni kan se i all sin flärd nedan:
Var hursomhelst inga problem att rycka ur motorn, och jag håller fast vid att en Toyota Supra och alla andra flaggskepp-modeller ur Toyotas sortiment på 90-talet är otroligt tacksamma att mecka med (viktigt att notera för de som tänkt trimma på egen hand etc).
Bilen ska även försöka gå ner lite i vikt till nästa år, men utan något galet. Vår filosofi har alltid varit att man inom Time Attack enligt Japanska modellen håller sig så gott man kan till bilar som även kan gå på gata.
En så enkel sak som att åka till/från träffen för egen maskin har varit lite av en princip för oss på Superior Imports- så både Robin och Gzon med sin TIME ATTACK NISSAN SKYLINE BNR34 GT-R kör A L L T I D till och från träffarna.
Irriterande för konkurrenter, och en uppoffran prestandamässigt är det; men tror våra kunder kan relatera mycket mer till våra demobilar om vi har det så. Målet ska givetvis vara att i Time Attack jaga minsta hundradel no matter what och vi respekterar kollegor i branschen som tar detta till sin spets.
Men vad säger det egentligen de som vi gör detta för, dvs. de som köper en Japansk sportbil med den långsiktiga drömmen att tävla med ”proffsen”. Känns ju knappast som en själv skulle bli peppad över att det reella faktumet är att ens Japanska sportbil = även är ens till en viss gräns bruksbil under sommaren.
Är jag helt ute och cyklar (vad tycker ni?).
Värt att tillägga att även denna extrema Mazda RX-7 (3’a TIME ATTACK KINNEKULLE RING) vi byggt för Time Attack är en bil som under sommaren gick dagligen på gata och på massa roliga träffar. Är rätt övrtygad om att Erik från Finspång håller med i allting ovan, att det kanske är värt offra dom där sista tiondelarna på bana; för att i slutändan kunna ägna många roliga timmar på gatan istället…?
JDM Face Off Kinnekulle June 18th 2010 – Superior Syd from Superior Syd on Vimeo.
Nåväl, det kommer fortsätta skruvas med Robins bil under vintern och vi har ett inofficiellt delmål att den på någon vänster ska leta sig ut till Elmia 2K11. I vilken roll får vi se, men då ska den förmodligen bara få stoltsera med sin pondus utan att spänna musklerna… 😉
Oj oj, blir alltid långt när man ska skriva om denna makalösa bil som kostade en del blod, svett men bara glädjetårar förra året. Värt varenda djävulskap den utsatte oss för under resans gång…
Ingen annan som har rykten om konkurrerande JDM-bilar, börjar bli dags att vässa inför en tuff säsong tycker jag! 😎
Ni jobbar på lika bra som alltid.
Själv sitter man hemma å tränar… eller ja spelar GT5 iaf. Kan ju ses som träning 🙂
Kommer gå fort nästa år har jag på känn.
Tror inte det kommer komma fram nått nytt på japs fronten, vi i swe är inte så stora innom detta så vill man tävla eller jämföra sig mot andra får man titta över japs gränsen, jag ska försöka köra gatebil time attack jag då det verkar va det enda som går att köra just nu mot andra som har monster bilar, det tråkiga är att dom köra slicks men det får man ta liksom, visselrigen kör jag snabbare på R däck än dom gör på slicks på Mantorp..:)..Tumme upp för att ni kör till eventen det har jag alltid med gjort i alla mina dagar, bara nu på sista tiden jag valt att ladd apå lite extra och det räker med en punka när man är 30 mil hemmifrån och man har stora problem.. Och när man satsar lite extra har man gärna lite olika set med däck med sig och när det är dags för timeattack varen vill man ju ha färskt gummi.. svårt att ha 2-3 set med sig och grejer för att göra en set up ändrig under dagen om det behövs..
Snabbaste Japs får ni ta upp med JRM jimmy säger sig ha en bättre tid än Robins och han är ingen som ljuger och hans tidtagning är minst lika okey som en Driftbox…
Rickards sista inlägg är vädligt intressant, dementera? Eller?
Vet bara att det fanns en tid som det saknades logg på, men Jimmy var inte i närheten av att repetera denunder Time Attack- och viktigast av allt var att vi ÄVEN slog den tiden på fingrarna. Har det kommit en ny virtuell tid efter vi körde Rickard, eller är det den jag menar…? Gillar inte mystik utan vare sig logg eller vittnen som var på plats. Finns ingen anledning att misstro det, men känns oproffesionelt att kalla det överhuvudtaget relevant att diskutera tider som inte är uppbackade korrekt. Bara min synpunkt, vi ger gärna Jimpa och våra andra vänner på JRM chansen att spöa Robin och ta titeln vi hållt i två år nu fr.n oss… :-p
Detta är lustigt micke du, tror driftbox eller likande är lagen liskom, transponder tider eller riktiga laptimer tider sågar du som om dom vore mindre värda, medans det igentligen är sämre värt med en skiten gps logg även om jag nu själv kör det med, en transponder tid eller en riktigt laptimer som är med utstäld dosa är mer exkat än nått som är uppe i himlen.. bara för man inte backar upp en tid så kan man kört den liksom… kolla med Jimmy han har säkert fotat tiden eller har vittnen..
Nu är ju inte Robins tid er helt ni har pillat lit epå motorn, Ernie har ju bromsat och mappat den sen har ju robin byggt det mesta andra på bilen, även om ert jobb inte ska förnimas då ni gjort mass fint på den, gzon ser jag mer som en ren superior produkt.. gillar den stenhårt
Rickard:
1. Driftbox på ett event som var så officiellt i dessa sammahang det kan bli, slår enligt mig hörsägen, rykten och virtuella tider. Resten kan du lämna osagt, har inte berört mer än så. Släpp ämnet.
2. Oj, att se dig ge sig in i en debatt om ”hur mycket får man egentligen ta åt sig av äran” är en chock. Så mycket som du levt på ditt rykte med 6-speed Supran som PHR gjorde ”det mesta” på isf. Kanske svårt för en ensamvarg som dig att förstå hur ett team funkar, och dessutom ett som inte är så galet besatta av prestige som dig. Släpp ämnet och lighten up. 🙂
Fått lite klagomål på dig, som i stor del av dina inlägg här knappast tillför mer än att försöka stjälpa oss negativt. Vi har högt i tak här och då vi är bekanta privat så har jag låtit det passera; men visa lite mer respekt för jag kan inte lägga energi på ”haters” i onödan- du skulle aldrig se någon Superior-representant visa en fraktion av den dåliga attityd som du har på ditt egna forum. Take notes…
Jag tog bort det jag skrivit innehöll för mycket elakheter …
1. släpp ämnet läs på lite bättre och sätt dig in vad som är ok eller ej, en motec dasch med beacon är 100% mer pålitlig än en driftbox, samma sak me den transponder..
2.Läs på bättre och låt det inte lysa igenom din okunskap, det enda som var PHR va en mappning av mitt haltech när bilen gick 11or och första året med bilen…Som att kalla Robins supra DTE supran..
Vi är också ett team men vi skriver inte blogger eller inlägg på zatzy eller liknade hela tiden, där vi skriver att vi är bäst
Simma lungt
Jasså var det ännu värre, gudars…
1. Du är blindare än en sektledare. Har redan skrivit att praktiska tidtagningen inte är mitt bekymmer. Mer att om en kund ”påstår” en tid utan att ha video eller någon form av logg, så är det något som fattas. Du som utger dig för att vara en kompromisslös ”äkta” racer verkar plötsligt väldigt mänsklig nu när ”jomen han har sagt det så det är säkert så…”. Jimpa hade en tid som var personbäst och vad vi trodde oslagbar, men den har vi slagit. 🙂
2. Hehe, varför ens ge sig in diskussionen då? Det vore jobbigt om man var tvungen att skriva ”SMR Supran powered by PHR with parts from Haltech etc etc”. Eller varför inte ”din” s.k Evo som vann titeln 2008 som JRM var lite pissed att du tog åt dig äran för? Släpp bara ämnet som du själv helt oväsentligt tagit upp.
3 (BONUS). Ger du mig en krona för varje gång du nämnt dina bravader i folks projekttrådar, eftersnackrace och liknande som du inte har att göra med- så kan vi kvitta det mot en utekväll på din nota sen. Riktigt underhållande hyckleri från din sida. Sen vill jag att du gärna letar upp var vi säger att vi är bäst på något, stor skillnad på sådant skryt och att med väsentlig fakta på bordet visa att vi är väldigt duktiga på vissa saker. 🙂
Simma vidare…
1. Har han inte kört 1,23,4 om jag minns rätt..?
2.Du är ju humbuget nr 1 micke, så mycket fakta som är helt fel, JRM hade inte gjort ett dyft på Honkens evo, så hur kunde dom bli irri på det, Honken tog ju den därifrån för dom inte hittade felet och han va super missnöjd. Inget illa över JRM alla kan göra fel…sen byggde vi den i alla hörn och kanter..
3. det är jag lätt med på, du är ju känd på Zatzy att lägga dina grejer i folks trådar så det vadet tar jag gärna…
Har aldrig sagt ett ord om att ni inte är duktiga, ni är jätte duktig på er grej inget snack..
Jag simmar så lungt
1. Nope, enda chansen är att han kört en till ”virtuell tid” endast du och han känner till efter vi körde 1.23,7.
2. Vilken fakta? JRM var inblandade i den bilen också, inte mitt bord att analysera ifall man ”verkligen” kan kalla det en SMR-bil eller inte. Bara du som överanalyserar sånt, börjar du förstå vad jag menar? 🙂
3. Haha, förutom att ha skrivit en del i Armin och Björcks trådar eftersom jag diggar deras projekt och söker mycket feedback från dom. Kollat med dom personligen om det också dessutom. När det gäller dina gästspel i bl.a. deras trådar… Så blir det nog en dyr kväll för dig! Jag öppnar med en Tokyo Iced tea på Cafeét anytime, billigt och bra! 😀
(Kan vi försöka avsluta detta nu, känns som vi inte kommer speciellt längre mer än att underhålla alla läsare här…)
Nej dom har aldrig vart inblandad i den, så du får ta nått bättre exempel så fall för här är du ute på hal is..
Avsluta, kommer inte på frågan vi har ju just kommit igång på allvar…:)
Hej,
Bara undrar vad som menas med Time attack enligt japanska modellen?
Ja trodde deras regler var ungefär som de flesta bygger efter här? produktionsbilar från början, fritt ombyggda och med rdäck?
mvh
Inga protester mot det Staffan = R-däck är A och O…
Men det jag inte förstod var vad du menade med ”Time Attack enligt Japanska modellen håller sig så gott man kan till bilar som även kan gå på gata” ? Det finns väll inga krav på att bilen ska vara körbar på gatan?
Så gott man kan är ju långt ifrån ett krav, eller hur? Kolla på Mines gamla BNR34, utmärkt förebild.
Sen är det en personlig policy att försöka kompromissa så gott det går. Ärligt talat har jag aldrig uttalat mig i former som ”detta är reglerna” mer än att det INTE körs på slicks…
Det var bara en fråga Micke 🙂
De flesta som ligger i top på superlap är rätt långt från gatbilar om du frågar mig. Men nu förstår jag hur du menar!
Exakt som staffan säger, Japanska och Uk serien har samma reglement i grunden , R däck på tak försendea produktions bilar, bilar om går att känna igen liskom.. kolla på HKS evon den är ju fan helt galen värre än en DTM bil men R däck.. så ska det va
Yes, och återigen så får jag poängtera att det aldrig funnits några hårdragna REGLER utan allt är normer och ”food for thought”. Håller med om att de absolut värsta TA-bilarna i Japan är mer orimliga, men kollar man som jag skrev t.ex. Mines R34 så har ni perfekt exempel på vart gränsen enligt mig går för en ”Time Attack gatbil”. Men säger det inte som en definitionsfråga, bara lite jämförande. 🙂
Angående den tiden Jimmy sägs ha kört, enligt honom själv så va den långt ifrån den tiden som jag körde och han frågade själv lite på skoj om han fick köpa min logg.
Så vilken tid sägs han ha kört nu ?
Min tid sattes under tävling och på första försöket. vet att jag kan kapa jävligt mycket av den tiden med lite träning, tyvärr så strulade det för mycket för att jag skulle lära mig bilen under 2010… hoppas på mer tid under 2011 för då kan det gå fort på allvar. ¨
Kan tillägga att bilen va under 2010 så långt ifrån inställd man kan komma, rena gissningar chassi mässigt.
Låter kul robin, då blir det en tät och fin R däck batalj nästa år, tror det blir du jag och puppan som kommer kämpa om det, om det inte kommer nån uppstickare
Jag förstår vad du har för gräns, men den rör på sig hela tiden, plötsligt är din gräns okey med plast rutor och sen slinker nästa grej med, så är vi alla, och så länge det inte finns några regler så är allt okey.. Pro klassen i TA i UK är den bästa regel gräns vi kan ha i swe jus tnu och där klassar vi alla in, gott och väl.. har blivit inbhuden att köra i den klassen nästa år men tror inte det blir så
Givetvis rör sig gränsen hela tiden, men som med Gzon t.ex. och Skylinen så börjar vi närma oss ”max” för den om man inte ska förstöra bilen helt genom att lätta dörrar, rutor, hjulvinklar, hårdhet på chassie och kanske t.o.m. en sek. låda = helt omöjligt att köra på gatan! Det handlar om ett par sekunder och dom sekunder betyder mycket för individer som dig och mig Rco, men för många andra innebär uppoffringen att alla andra roliga TIMMAR man spenderar på gara går till spillo.
Vore ju über om man roddade ett Swedish All-star och åkte dit, lär ju knappast utmana toppen men iaf känna på stämningen och få lite press? 🙂
Det blev lite fart på det hela.. Intressant läsning!
Blir sällan tråkigt när Rco lägger sig i, på gott och ont- men jag gillar ”entertainment” och kul att andra gör det också… 😉
Ja det är upp till var och en, seq låda går att köra med på gatan, även värre hjulvinklar och allt du listar upp, allt handlar prio och till ett pris, däcken tar slut fortare, lådan slits och behöver tittas igenom osv..men allt går bara upp till var och än hur snabb man vill va och vad man är villig och offra..