Då kör vi! Varit stökigt efter en fullsmockad helg, men nu ska vi få rätsida på vad som egentligen hände på Mantorp Park i söndags när SUPRA CLUB SWEDEN körde sitt årliga JDM Face-Off 2011; som är en klassisk trackday med tonvikt på JDM-bilar!
Vi måste erkänna att vi hann ankomma en bit sent in på träffen, men att det (tur i oturen?) inte gjorde så mycket då det hade varit ett redigt haveri med Anushas stackars MX-6 som hade lite osämja inne i blocket; så vevstaken stack därifrån strax innan start – mål. Man led verkligen med både damen som äger bilen, men även Dan Toresson som lagt ner många timmar på den. Men men, det är racingens baksida…
Succén med att ha banan avstängd för sanering fortsatte strax senare, då Lasse med sin gula Supra i någon kavalkad av från toppen till botten först bjöd på ett s*tans ryt när hans WG skenade (2.34 bar skrev någon?) på långa rakan- men stunden senare så tappade han tryck och vips så hade en läckande packbox lämnat spår lååånga delar av banan.
Fanns inget mer att göra då än att skicka ut förare och publik för att sanera. Det tog sig en timme eller så, och var en rejäl demoralizer och tiderna i övrigt lämnade mycket att önska. Enda jag minns som var värt att logga var att ”Puppan” med sin brutala Porsche 911 ”Turbo Cup Speziale” kört en 1.24,2 tid!
I övrigt verkade de flesta förare lite off idag, eller så var det banan… eller så var det för varmt. Eller… Ja det var inga rekordtider som kördes, exempelvis så fightades Perra @ 23GTR mot sig själv utan att lyckas nämnvärt trots nytt chassie på kärran (höll sig runt 1.26 träsket). Ljudet från detta P800 ekiperade monster var dock utan tvekan bland träffens skönaste, ungefär lika skönt som denna kanonbild nedan:
Övrigt så fick Gzon med sin R34 lattja runt lite med alla tweaks som gjorts på chassiet inför träffen samt nya däck. Enligt egen utsago kändes den underbar, men det kändes som den saknade ca 100HK och experimentet med ett extra methanol-sprut hade i stort sett failed.
Förutom det rök bilen mer svart än vanligt, och man kunde tänka sig att det var varnings-flagg för att kolvringarna skulle ge sig snart.
I halv komik och halv tragik så blev han tillslut svartflaggad för att den rykte mer bakom honom än en påställd finsk diesel-Merca (jodå, det finns sånna också på Mantorp- kolla bara vår film från GATEBIL MANTORP 2011).
Från att först bli upprörd så hann adrenalinet kallna lite, och Gzon insåg att köra i ett Time Attack utan toppeffekten samt riskera ett jätteras… inte kändes värt det. Så han åkte hem.
Punkt för den satsningen alltså, men uppenbarligen trivdes Martin aka ”Gzon” så mycket med bilen att han började tala om att renovera maskin (den är redan top of the line) och sätta dit ett nytt sprut = booom, jaga den där åtråvärda 1.24 tiden som Alx Danielsson satte med ”tjockisen” (1700kg FFS!) för ett par år sedan (!).
Gzons stora ”rival” på plats, Supraklubben och MajoR’s egna Robin Antonsson hade däremot fullt sjå med att hålla träffen under kontroll och kunde därmed inte sätta några tider nästintill hela dagen. Mycket synd då strategin var att sänka effekten —> få flera varv att känna på bilen. Men så är det när man är en eldsjäl som vill styra upp för andra. Inget att gnälla över…
…men på tal om det så får man väl gnälla lite ändå. Det fanns alldeles för lite tid att köra denna träff, och den hårt ansatta personal (som består i stort sett av Robin, Linus och Fredrik aka LoFet = muchos creditos till dom) räckte inte alltid till.
Men i grund och botten så gjorde ju de långa avbrotten sitt, och det var lite otursförföljt tyvärr.
Hoppas flera ur främst Supraklubben sluter upp nu så att det till nästa år blir en 5+ träff, vi på Superior trivs riktigt bra i dera sällskap och bidrar så gott vi kan. De ”outlaws” som var på plats är lika välkomna de, bl.a. var ”Diket” på plats med sin ”Saabster” som är en av Sveriges galnaste och snabbaste gatbilar.
Lite förbannad på mig själv att jag inte hann plåta honom, men lånar en bild av en nygammal fotograf till oss som ständigt ackompanjerar honom i Lukas Bramstedt:
(Lukas den dryga grabben har lagt kameran på hyllan, men kanske kan ni i bloggen tjata tillbaka honom att börja fota igen. Tro mig när jag säger att jag försökt…)
Ska även passa på att nämna att både JoCCe och Jimpa från mina favorit Subaru/Evo-tuners JRM RACING var på plats med varsin Nissan GT-R för att ha kul.
Man avundas dom lite att de kan chilla på detta sätt, men innerst inne hoppas jag de får tillbaka suget och släpper sina Mitsubishi Evos på grönbete säsongen 2012 istället.
De är grymt snabba båda två även om tider runt 1.27 – 1.28 inte är fy skam för bilar som rullar på gatdäck och har fabriksgarantier i stort sett (!!!). Det tåls att sägas minst en gång i veckan, f*ck me vad snabb Nissan GT-R är för att vara en ändå prisvärd ”supersportbil” som kan köras av sin flickvän om man nu är så dum och lånar ut den… 😉
Innan vi går in på Time Attack resultatet som var ovanligt odramatiska i år, så vill jag passa på och tacka alla de i Superior Drivers club som visar klass & lojalitet genom att dyka upp på träffarna.
Orkar inte räkna upp alla, men det hann bli ett par features gjorda av Martin Persson som stolt kommer ha stora S-loggan på sig. Smög även med en tung joker där med en av Sveriges främsta bilbyggare som ärofyllt nog släpade sig dit med sitt monster så vi kunde göra en grej av det… 😀
Fast gemenskap och Superior-familjen var det vi skulle runda av va? Vi har massor att bygga på till nästa år då satsningen mot att ena alla Sveriges JDM-entusiaster går vidare…
Vare sig det är att åka på banträffar eller att umgås online så ska vi höja ribban rejält för det; planerna för detta år hade inte varit fy skam de heller med facit på hand- men vi ville verkligen visa var skåpet ska stå rejält och hoppades nästan lite att det inte skulle bli så tunt i övrigt som det varit kring livsstilen/hobbyn…
Men vidare mot det Time Attack som kördes, och tyvärr kan jag säga att kanske var förväntningarna uppskruva lite väl högt efter det superba event vi hade FÖRRA ÅRET (LÄS MER!). Ni kan ju också se filmen nedan som jag tycker gav en grymt skön känsla, men ändå inte lika spännande som på plats!
JDM Face-Off Time Attack 2010 @ Mantorp Park from Superior Media on Vimeo.
RESULTAT:
Klass 1 (Gatdäck och Max BPU-trim):
1. JoCCe @ JRM Nissan GT-R 2012 … 1.28,6 (Bästa kvaltid 1.28, 3)
2. Pontus Evo IX … 1.32,9 (1.32,5)
3. Honda Civic ”Green machine” … 1.36,8 (1.37,4)
Klass 2 (JDM only, R-däck):
VINNARE: Robin Antonsson Phantom Supra … 1.25,4
2. Perra 23GTR Nissan GT-R … 1.27,0
3. Peter Skyline R32 GT-R … 1.31,0
4. Henrik Skyline R32 GT-R … 1.33,1 (1.31,4)
—Nedan är enbart bästa kvaltider, deltog ej i race—
5. Nore Evo VI … 1.32,2
6. Jari S Honda Del Sol (!) … 1.32,2
7. Krall Nissan GT-R … 1.33,0
8. Lennart Ström Skyline R32 GT-R … 1.33,8
9. Plutten Mazda RX-7 … 1.34,5
10. Wembo – Mitsubishi Evo X … 1.35,5
11. ”Red Devil” Civic CRX … 1.37,0
TOP 5:
X. ”Diket” Saabsther … 1.23,9 (Räknas ej som vinnare, oklassad bil)
Vinnare: ”Puppan” Porsche 911 TurboCup Speziale … 1.24,2
Tvåa: Robin Antonsson Phantom Supra … 1.25,4
Trea: Rickard Cornachini Porsche RSR … 1.25,6
Fyra: Perra 23GTR Nissan GT-R … 1.26,1
Så där har ni den feta resumén som jag hoppas ni gillar. Ni får ursäkta om resultaten är röriga, och det finns väl lite mer att berätta om hur alla körningar gick- men kort och gott var ingen alls nöjd med hur de presterade. Allra mest missnöjd borde Robin vara då han bara fick till ett enda attackvarv på hela dagen, han missade i Pariser-kurvan på ”sista” försöket och så var den dagen slut.
Men ”Puppan” vann överlägset och välförtjänt, så det är inget att snacka om. Hade hoppats på att fler byggen som det snackats mycket om inför skulle komma eller presterade bättre. Men detta ger en hyfsad hint om vad du har att bygga på till nästa år för att vara med och fightas! 😀
Vi sätter punkt där, ett jättefint SUPERIOR SELECTED galleri är på väg från Martin BILBILDER.SE Persson och då bloggar vi mer om varje bil som var med.
Se till att kommentera så man har något kul att svara på, skrev av mig så gott jag kunde… 😉
Bra summering, hade faktiskt kameran med mig i bilen, men har inte tid att redigera bilderna.. fick slänga ihop en snabb film åt diket från hans Time Attack körning iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=VdHIQyRPK2Q
Ingen bra film, gjord på 30min och ska endast visa time attacken.. mvh
Lukas: Nej, det är problematiken tyvärr… Får väl se om du får tillbaka suget. Jag fick iaf. ett jävla sug att se vad våran utrustning fångade upp från Dikets körning, så rå bil eller vad det nu är för fordon! 😀
Steffen: Det är det sannerligen, särskilt med tanke på att en Legacy original har väldigt klena bromsar, kylning som inte räcker för att hålla nere insugstemp och FFS ÄR EN PREMIUMBIL! 😀
Stämmer förresten bra att det var många Nissan GT-R där som höjde kvaliten på träffen lite…
Tycker att det vart en trevlig träff som vanligt men lite nedstämd efter alla haverier. Blev inte speciellt många varv denna gång då man inte ville köra slut på frambeläggen men man fick iaf ett varv klockat till 1.42,1 vilket inte är helt värdelöst för en orginal bil med full tank, gatdäck och så den där jäkla fartspärren på 180km/h som man fortfarande inte orkat plocka bort.
Vart iaf kul och se de riktigt potenta bilarna rastas ordentligt, dessutom rätt kul och se en större mängd Nissan GT-R som körde ordentligt, skönt att det finns folk som köper dessa bilar och verkligen använder dem 🙂
Vart det föresten någon som klockade Formel-bilen som kom in och röjde några varv?
mitt avgasläckage är tillbaka så blev ingen träff för mej i år, nu ska jag ställa av, beställa turbo och bygga för nästa år, börjar man i tid så lär man ju hinna klart till påsk nästa år med 😉 äntligen fått ordning på mina coilovers och fjädringsväg. hade 20 mm till bumpgummit på kinnekulle och hela säsongen i princip, inte konstigt att bilen kändes underlig, stöttig och stumm!
Lego: Så inget superior meet för dig? Du får ju dyka upp iaf…
har inte hört något om superior meet än, men visst är det möjligt att jag dyker upp i clion 😉 vet inte hur mkt man vågar åka med avgasläckaget heller, chippen ville ju att jag skulle komma till strängnäs och vara med i någon bil/brud-kalender.
Steffen: Vi tog ett par mobiltider på Formelbilen, tror vi klockade den till 1.22-1.23 nånstans, men de kan ju diffa upp/ner på 1-2s säkert när man tar så 🙂
Blev en halvdan premiär för mig.. Hade högre förväntningar på mig själv och bilen men bristen av kör tid lös igenom.. Fick bara 15 varv kört ink time attacken.. Och bara dom i finalen fria.. Bilen understyrde som en gris men det löser jag så nästa träff lär gå fortare..
Det vart lite tjockt med bilar där ett tag efter sanering men sen blev det bättre o bättre. Blev ett första test med nybyggda motorn i Hondan, shit va nöjd jag är, aldrig kört något så rappt 🙂 Min tid skall vara 1.32,5 inte 1.32,2
Synd på er skyline. Den är alltid trevlig o se in action!
Synd att Gzons kärra strulade, men jäv*lar va de gick, när jag åkte med han sista varvet så gick den runt på 1,27… =)
Tack för ett grymt bra Event 🙂
lovar att vara på plats med ngt snabbare nästa år 😉
MVH /Wembo
Ja lite snöpligt att maskinen skulle börja spöka så dant till detta eventet. Chassit kändes bättre än någonsin och greppet fanns i utgångarna på ett helt annat sätt än tidigare. Får bli nya tag till nästa år.
Härlig write-up som vanligt!
Nyfiken på om min gamla var med och körde? Den som är 9. Plutten Mazda RX-7 … 1.34,5 ?
Nu ska jag njuta av er Gatebil-film 🙂
Tyvärr inte Dille, den hade nog bitit sig under 1.30 utan problem dock…
Plutten kör FC!
Vill passa på att nämna att namnen är omkastade på placeringarna nedan:
3. Peter Skyline R32 GT-R … 1.31,0
4. Henrik Skyline R32 GT-R … 1.33,1 (1.31,4)
Det var Henrik som körde 1.31.0 och inget annat.
Mvh Peter
missnöjd med att jag aldrig kommer på bild! mvh Pontus Evo ix