För ett par veckor sedan fick vi hem denna unika RX-7 och har sedan dess tänkt ha en mer seriös photosession för att framhäva vilken cool bil det egentligen är. Inte haft väder eller tid för det, så tänkte skriva några rader med ett par bilder jag spontant tog under mitt senaste besök i verkstaden…
Porsche 993 möter Mazda RX-7. Hmm?! Bilen är riktigt speciell, på gott och ont- det kan man inte förneka. Den har sina starkare och svagare sidor vymässigt, designen är väldigt svår att sätta fingret på och puritaner har nog redan gått i taket för längesen.
Men personligen tycker jag helhetsintrycket måste få en stor tumme upp. Vi håller ändå på med bilar som handlar mycket om show, och där är det OK att bryta konstens alla regler. Håller de ingenjörer på Porsche som utvecklade denna generation med mig? Faktiskt är det 50/50 vid att de är enormt smickrade till redo att starta nytt världskrig… 😉
Men man kan inte komma ifrån att ”lånet” av tyskarna lyktor gör helt sjukt mycket för dess sex appeal. Speciellt när det börjar skymma lite och man slår på de feta HID/Xenon-lamporna så ger bilet ett oefterliknat exklusivt intryck en ”vanlig” RX-7 inte klarar av. Är nog inte bara att det är lampor från den dyrare tysken som gör det, utan något som återigen nämnt är väldigt svårdefinerat. Något som ”Amemiya-san”, designer av kitet från början måste ha vetat med sin galna ide?
Vi var väldigt positivt överraskade över att bilen var fin i inredning och verkar ha haft en ägare som var entusiast, dvs välskött och med endast dyra bitar i allt eftermarknadsgodis. Alla paneler är välbehållna och utan oaktsamma repor/skador. T.o.m. den ruskigt schyssta Bride-stolen är riktigt fräsch, man är tyvärr van vid att eftermarknadsstolar är nedgångna och slitna- men icke fallet här.
Även i motorrummet var det otroligt cleant och genomtänkt med allt småtrim som förbättrar driftsäkerhet utan att plocka mer effekt än vad original turbos klarar av. Med en PowerFC och Superior-mappning så skulle det bli en riktigt sjukt körglad maskin, den är redan riktigt pigg och det finns faktiskt spår av att motorn har varit utbytt en gång under bilens livstid.
Bakdelen är det som är mest speciellt. Ärkeful och hemsk har många sagt medan andra varit mer eftertänksamma och sett tanken bakom alla former. Det är visserligen väldigt lustigt med Corvette-baklamporna och faktiskt är sättet hela bakstycket sitter nästan så man undrar om de utgått från en C5 Vette från början på RE-AMEMIYA?
Hade lagom förväntningar på denna bil när vi köpte in den, tyvärr är bilar med sitt kjolpaket i centrum lite småslitna och med dålig lack. Men vi verkar ha hittat ett ex. som ägaren brytt sig om. Så man kan sammanfatta denna smågalna blickfångare som en RX-7 i väldigt bra skick och högt helhetsbetyg- och då får man ett ”one of a kind” kjolpaket på köpet också… 🙂
[nggallery id=49]
LÄS MER OM BILEN HÄR, där den annonseras ut för prisvärda 119 000:-. Varför vara som alla andra? 😉
Gillar verkligen bilen, känns dessutom helt klart prisvärd, men det framgår inte vilken årsmodell det är?
ett habegär växer:D kanske skulle skaffa sig en andra sjua:P
De första som dyker upp i skallen när jag ser den bakdelen är ”Mitsuoka Orochi”. Tycker formerna påminner lite lätt om varandra… Helt klart en cool och annorlunda 7a!
Kul med respons, det är en -93a när det gäller sjuan. Brenna vad är det för något du nämner?
tycker den blir bara snyggare och snyggare….
här har du micke http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsuoka_Orochi
Sjunne: Du får se den live imorn! 😀
Måste säga att den där konceptbilen inte föll mig i smaken. Som en Merca de stylat sönder.