Från första minuten vi äntrade garaget idag så fortsatte Wankelmecket. Däremot fick vi som första punkt på dagordningen ta bilen till Johan Carlsson på BTO (på bilden ivrigt meckandes med sin Mazda 121 på ett minst sagt unikt vis) för att hjälpa oss lossa främre bulten i svänghjulet.
Satt som in i h-vete så både svets och tyngre tryckluftsknackare krävdes för att få loss det.
Men vi var snabbt tillbaka i garaget igen efter det och rev isär blocken för genomsyn och grovtvätt av bl.a. rotorer för att göra dom klara för att själva fräsa 3mm spår för apextätningar. Martin fick de roande uppgiften att spola bort det värsta från dom. Har nu i stort sett en shortlist för att i slutändan få fyra stycken kompletta nynrenoverade motorer som kommer göras ihop med våra samarbetspartners.
En stor del av jobben med portningar och bearbetningar går till Jörgen på ROTARY PERFORMANCE medan resten går till alltid lika duktiga Lars ”Arvika” på Ekerö. Tanken är som sagt att kunna erbjuda bilkunder hos oss en oslagbar support ifall något tråkigt händer, men en del kommer även finnas tillgängliga för reguljära kunder som behöver hjälp med motorbyte. 🙂
Tillbaka till verkstaden…