Igår ägnade vi hela förmiddagen åt att felsöka vad som kan vara tokigt med laddtrycket på Soarern. Vi har sedan början av veckan enbart gått på 1 bars laddtryck och allt pekade på något fel med laddtrycksstyrningen eller ett tryckrörs-läckage. Det förstnämnda eliminerade Martin igår med att mäta på alla solenoider och kolla så alla lödningar var hela, samt att vi (dont try this at home kids) ryckte slangen till Wastegate och ändå inte kunde få upp laddet.
Därför återstod det att trycksätta systemet och leta läckage, och därför snickrades en (snabb)lösning till för att kunna göra det:
Meningen är att pressa in luft med samma tryck samtidigt som spjället i insuget är stängt. Det simulerar det luftflöde som går i i tryckrören alldeles finfint. Omgående redan vid 1 bars tryck hittade vi att det läckte i silkonslangen som går till till Intercoolern på insugssidan. Klämma och slang hade kommit ur sitt läge, det gick inte få helt tätt med en enkla medel vi hade men tillräckligt för att upptäcka ett ännu större problem…
Tyvärr kan inte dumpen riktigt hålla tätt under belastning och massa luft läcker igenom. Har köpt det bästa som erbjuds i Sverige av Dr. Ernie på DTE RACING och väldigt förgrymmad över att den inte höll längre än så. Vi spände iaf upp fjädern så mycket det gick, men den läcker ändå igenom även om vi fått upp laddet till 1.2 bar nu.
Återstår att fundera över vad vi gör nu, sessionen hos Ernie då vi skulle byta programvaran uteblev då Doktorn gick under jorden under lördagen. Suck, vilar det en förbannelse över Soarern när det gäller att få detta fixat?
Får se vad nästa steg blir. Vore rätt segt att ställa av bilen med ett känt fel. Ungefär som att gå och lägga sig när man vet att man inte fixat i ordning allt för morgondagen. We shall see…