Ett skönt lass från Skåne nådde oss igår med två fräscha Wankelmotorer som gåtts igenom och portats av Jörgen Blennow på ROTARY PERFORMANCE:
Det må vara svårt att se skillnad på dom bara såhär, men en av dom är förmodligen en av Sveriges vassaste 13B-REW motorer som hittills byggts.
Ett block med ett racekoncept framtaget för att tåla extrema laddtryck och ge otrolig prestanda genom låg-komprotorer och vassa portningar.
Denna maskin ska in i Mattias från Jönköpings ”old school” Mazda RX-7 som jag redan nämnt ett par gånger i bloggen, håll ögonen öppna för det projektet som vi kommer börja hårdskruva med inom kort…
Den andra motorn började Gzon skruva ihop omgående då den ska in i en av våra BILAR TILL SALU. En riktigt fräsch Mazda RX-7 av nyare årsmodell, ni kan säkert hitta den om ni klickar runt lite.
Vi har ännu inte gjort klart med hur den bilen ska levereras, så ropa till och KONTAKTA OSS om det känns intressant redan nu för att få förslag!
Motorn är hursomhelst ett av ROTARY PERFORMANCE bästa koncept för gatbilar med en lagom streetport och större 3mm tätningar. Helt klart ett par snäpp över en ”originalrenoverad” motor och med fin trimpotential.
Om ni förresten lägger märke till bilden ovan så ser ni först hur de ventilpaket som är längst ”in” på motorn monterats. Är värt att tänka på att en RX-7 som fått dessa genomgångna är en RX-7 som kommer funka kanonbra många mil framåt, är ett väldigt viktigt servicejobb som tar m å n g a timmar att göra- en utgift värd att ta i beaktning om du ska köpa ”sjua”.
Nedan har ni när mer och mer saker monterats, och det är därför vi stolt kommer annonsera bilen som motorn ska in i som särskilt genomgången med för kunden enormt mycket trygghet i sig…
På fredag ska själva bilen bultas ihop med den nya motorn och bloggen kommer göra ett litet reportage om det jobbet under helgen. 🙂
Nä, nu får du ta och sluta visa motorporr. Blir ju så sjukt sugen på en sjua nu
Länktar efter min motor nu =)
Cimmy: Ska bli intressant att se vad din bil gör med lite bättre flöde. Självklart ny dynosession och strippkörning i år va? 😀
ja e med på den om man e inbjuden med min sjua:P
Cimmy…Din motor står ihop skruvad på arbetsbänken 🙂
Skall fixa till insuget i morron sen är den leverandsklar.
Det kommer bli grymt intressant med singel turbo =) självklart att man ska köra på strippen.
Ja för H-vete Cimmy, nu när vi t.o.m. sponsrar med slicks till strippen så ska du krossa din bästa ET. Jag ser en fin 11a utan problem! 😀
Nu sitter första motorn på plats, startad körd de första minuterna. Tyvärr glömdes kameran i garaget så bilder och info kommer imorgon istället.
”FD3S-kirurgen” har talat… 😎
Man är ju inte lite sugen på en 7:a nu! En Evo såld och bara en kvar nu. Hör av mig då Martin=)