I morse efter en lååång natt med auktioner åkte jag till företaget som jag håller båda tummarna för ska kunna hjälpa mig med lösningen på mina kardanproblem; GKN DRIVELINE.
Var sådär lagom trött när jag väl hittade fram till deras anläggning i Tullinge sådär strax innan 08 och 24 timmar utan sömn. Möttes direkt av en anställd som fixade så man kom in, och vakten på plats visade en till kaffemaskinen omgående och bad en sitta och vänta medan ingenjörerna kom på plats. Var ju knappt så de ens öppnat kontoret så…
Efter ett tag fick jag besked om att rätt man var sen, så fick då en rundtur på verkstaden där jag stötte på en av hantverkarna, Elias. Han bad mig plocka fram grejerna och vi spekulerade i olika lösningar tills jag fick träffa en säljare som skulle ta anteckningar för att börja forska efter delar att beställa.
Lite senare kom även ingenjören på plats och fler diskussioner tog form om vad som skulle vara den bästa lösningen, helt otroligt engagemang från ett företag som knappast har gatbilsåkare som mig som inriktning!
Tillslut spikade vi hur det skulle se ut. Preliminärt nu så ska vi göra en förstärkning av centrumknuten/upphängningen samt göra själva kardanrören större i diameter. Hela grejen kan sammanfattas med att det blir en original 6-vxl kardan från Supra som förlängs ca 17cm för att passa min bil. På det sättet behåller man alla lösningar från Toyota som är gjorda för att bilen ska kunna varva över 8000 och hålla för kraften.
Fick senare under dagen ett samtal från säljaren som sa att delar skulle komma på specialbeställning från Norge imorgon. I bästa fall kunde kardan vara klar redan på torsdag…! Bara hålla tummarna nu, men det tåls verkligen att upprepas att jag var helt förstummad över vilket professionelt bemötande man fick av GKN. Rekommenderas till fullo! 🙂
håller tummarna
det var verkligen snabbt fixat ( om det nu blir i morgon) dom gör inte växlar/hela lådor?= (btw det var skitsegt o komma in på sidan igår natt)
Pierre, long time no see! Kommentera oftare. 🙂
Nej just transmission gör de nog inte, däremot drivaxlar och det mesta inom det. Får se vad de pusslar ihop imorn…
Japp, vet att det var segt och Loopia fick ett klagomål på det som jag kompenserats för. Bra att ni rapporterar sånt boys!
ja det blir så när dom spärrat denna sidan för mej på jobb! ( där jag är mer eller mindre 24/7) kommer ett mail snart med req om magnesium fälgar och vilka coilovers man ska ha =)