En bil många skulle drömma om är ifall de kände till den, är Subaru Legacy STi S402 2008. I endast 402 exemplar såklart.
Bilen är sista årsmodellen av Legacy innan den fick en grov facelift, så därför ville Subaru att det skulle bli en minnesvärd bil- då kallades Hideharu Tatsunami in för att kompromisslöst utveckla den på Nürburgring. En man som stått bakom Legacy konceptet i nästan ett decennie och nu har stort ansvar inom STi (Subaru Tecnica Internationale)..
Mest nämnvärda godiset är att den givetvis har samma drivlina som Subaru Impreza STi, fast med betydligt mer uppmärksamhet tillägnad detaljer som utväxling, spool-up (twin scroll turbo) och dylikt. Den ska kunna gå på högre växlar genom kurvorna än en vanlig Legacy tack vare mycket vrid tidigt!
Chassiet är även det otroligt påkostat med speciellt utvecklade stag till de redan fenomenala Bilstein dämparna. Stagen är semi-flexibla och följer själva dämparen i tre nivåer, väldigt intressant om ni frågar mig.
Det sista som verkligen får oss som gillar ”hårdvaru porr” att dräggla är de unika på en Japansk produktionsbil Brembo-bromsarna. 6-kolvs monoblock är inga leksaker, och bilen har nog bromsförmåga som räcker långt över gatubruk…
Inget fel alls på de smidda BBS-fälgarna heller som får plats tack vare speciellt framtagna breddade framskärmar. Glöm inte heller grå/svarta sportstolar i skinn med röda stygn och många, många andra detaljer som gör detta till det mest exklusiva Subaru någonsin gjort i Japan! 🙂
Så jag undrar, kommer Gzon göra mer än att drömma om bilen. Den är inte billig på auktionerna de få gånger den ploppar upp, priser att jämföra med en riktigt fin R34 GT-R. Men en sån har ju mannen i fråga redan så…? 😎
Själv drömde jag om… möbler! Men godis från Subaru tänker man så mycket på under dagarna ändå!
Nu blir det frukost, god morgon alla förresten! 😉
Gzon. En sånhär måste du ju ha istället för den gamla mazdan =)
hellre med den gamla s401, har så svårt med hur den nya ser ut bakifrån 🙂
Ja helt klart en sjuk bil att köra familjen i. 🙂 Dock så kostar dom faktiskt i högsta laget, en B4 av nyare modell med 6 petade lådan är nog ett bra alternativ.
Håller med, när en riktigt fin 6-vxl kostar mindre än hälften så kan man faktiskt ha en hel del pengar över till tuning-kassan istället… 😀
snart blir ju martin Subaru guru med å inte bara wankel master 🙂
kul som fasen med alla fina bilar som finns inom denna familjen ju 🙂
ja Micke det är nog sant, kan bli lite pilligt att hitta just den modden?
Dan: Forester STi är inte lika ”lyxig” och kanske inte lika balla prylar som Legacyn; men även den är på ”halva priset” och då får man dessutom en bil som kan smiskas och brukas ÄNNU hårdare än ”finbilen” Legacy. 😉
Det är synd att inte Legacyn tillverkades med exakt samma spec som Forester STIn. Men det är ju klart, en B4 kan ju alltid tunas. 😛