Sitter nu och förbereder mig för ett möte med Ramon och Magnus på lackverkstaden. Har de ens ett officiellt namn ännu? Måste ta reda på det idag, stenkoll man har på de som ska lacka ens bil…
Ska ner till Superior-verkstaden i Katrineholm där vi har lite småsaker på schemat. I huvudsak kommer kvällen ägnas åt att uppgradera tändningen på Supran och köra några high-speed runs för att snygga till mappen en aning och se att allt är OK. Vi hoppas kunna knuffa upp laddtrycket till någonstans kring 1.3-1.4 vilket med snäll tändning och safe duty-cycle på spridarna borde ge en bit över 500HK. Bänkning efter det kanske? Vad tycker ni?
Alltid ett dilemma för folk vad de tycker om att mappa på gata, jag har hört av både andra professionella och entusiaster för och nackdelar med det. Helt klart är iaf. att mappa bilar med över 400HK på gata är lite av ett självmordsuppdrag då det gäller hålla jämn gas- och då blir hastigheterna ibland svindlande…
I övrigt kommer Niklas ”Nikko” Rydh ner till verkstaden för en felsökning av hans bil. Det är en bil som är enormt allround-byggd och primärt ska kunna tampas med alla olika banor Sverige har att erbjuda, samt lite Superstage. Ett hemligt mål Nikko har (not so secret any more mate!) är att slå Svenska rekordet på stripp med originalturbos. Vi får väl se vilka tricks vi i Superior delar med oss av för att lösa den uppgiften? 🙂
Håll koll till fram mot kvällen så hoppas jag på många updates i bloggen…
Gick ju bra med min bil.. bara lite mer ladd på de här nu då så 😛
hur gicke med supran?!
Fin fint! Vi höjde inte effekten något mer, men nu går han som en dröm genom hela registret. Kommer ett inlägg om det snart samt bildreportage imorn.
Kul att se din bil så komplett nu, om någon gått den långa vägen så är det du. Respekt.
Sounds goot…
långa o långa… försöker bara gör aså mkt ja kan själv, motorbiten får Gzon sköta 😀 resten försöker ja mig på själv helst 😀
Kul initiativ från Nikko med snabbaste tid 1/4 mile med originalsnurrorna! Har byggt en steg 0.5 streetportad motor till Robin som vill åka 12s tider 2009! Har för mig att ÅS körde 12.56s 2005!? (med G-Tech). Robin ska köra upp för licens på Kjula 30-31/5 så ett match race mot Nikko vore kul! Hoppas på fler vassa FDs med original snurror som vill testa på strippen 2009!
/Lasse wankel
Tjena Lasse! Kul att du också hittat hit! Du kommer inte slippa undan att vara med här de tillfällen man möts! 😀
Jajamensan, finns inget som sporrar hela hobbyn mer än lite racing- varken vi eller Nikko bangar. Och skulle man förlora är det väl bara tillbaka till ritbordet och försöka komma på sätt att bli snabbare = ingen förlorar på det i slutändan då utvecklingen drivs framåt för alla att ta del av. 🙂
Självklart att bänka supran! Sånt gillas! 😉
Vad är den snabbaste tiden med orginalsnurror? Snabbaste ”BPU” supran med orginal twins i Sverige har kört 11.61.
Är väl han Prosty på SCS som har den, eller? Innan jag fick tag i min setup från JUN så hade jag tänkt ge mig på det rekordet med min Soarer faktiskt. Men nu blir det att vara en i mängden med stor singel. 😉
Ja då hoppas jag att vi satt standarden för dubbelturbo FD 2009, alltså hööga 11s tider ”lol” Kommer bli klart kul då alla inte har råd eller kunnande att bygga sin single turbo 10s REW motor! BPU är kul så det så detta med mkt trixande, gillar jag! Let the race begin!
/Lasse wankel
Helt klart är det mer sport i att använda teknik än bara köra det klassiska ”dyrast delar vinner”. Ärligt talat, vad har folk mest nytta av: att vi bromsar ut extremt sjuka effekter eller utvecklar våra BPU-kit? Vet ju att det bara är en fraktion RX-7 ägare som övergår originalturbonas kapacitet så självklart ska man lägga fokus i R&D på den biten. 🙂
Ås tid är med tidkort, tror det var mantorp/action meet 2005. Givetvis åkte även han med Superiormappad bil. 🙂
japp min tid är med tidkort från mantorp 12,54s.
men kalla den superiormappad vet ja inte riktigt för firman fanns ju inte då gzon 😉