Detta inlägg skulle vår kära Micke_J kunna skriva, eftersom han är Soarer-kungen själv och nästan är allvetande när de gäller modellen. Men eftersom han är nere och steker på rivieran så tar jag på mig uppgiften! 🙂
Hade ju privilegiet att ha rattat en Toyota Soarer 2.5TT som förstabil, även att de inte var tänkt så. Men så blev de.
Long story short. Köpte min Soarer 2005, och var andra ägaren av Soarer i landet (vad vi känner till). Guess who was first --> Micke_J.
Ung och ovetandes så tar man kontakt med Micke för att kolla så mycket man kan angående registrering och annan nyttig info. Och så lärde vi känna varandra.
Hur som helst så är det en sjukt trevlig bil att köra. Otroligt bra komfort med sköna säten och stötdämpare som anpassar sig efter hur du kör (finns på de flesta JZZ30).
Toyota Soarer som gjordes mellan 1991-2001 är ju en Lexus-modell som utanför Japan heter Lexus SC. Den finns med V8(SC400), Rak 6a(SC300) samt en 2.5 liters rak sexa med dubbelturbo. Som Lexus finns den bara med V8 och NA I6.
Det är med 2.5TT motorn som Soarern blir intressant. Med 1Jz som motorn heter, lillebror till Suprans mäktiga 2JZ; så är den nästan lika trimvänlig som Supran. Många delar i motorn är faktiskt identiska. 1997 uppgraderades 1JZ med VVTi-topp och singelturbo, men den var fortfarande på 2.5 liter samt 280hk.
Varför skulle man då välja en Soarer framför en Supra undrar en del? Ja för det första så kan man komma undan rätt billigt med Soarer om man jämför med Supra. Det är sjukt mycket bil för pengarna. Den körkomfort som Soarer erbjuder är svårslagen. Det är riktigt ”sportig lyx”!
Samtidigt, om man slänger ut de sköna men tunga sätena så gör man den lätt till ett monster på bana eller för drifting! Sen så tycker jag personligen att Soarer ser riktigt bra ut. Inte original kanske, men med små modifikationer så kan man få den att se riktigt fet ut! 🙂
Men sen är ju Supran en rätt svårslagen bil. Mångas drömbil, som ändå är inom rimliga gränser. Suprans popularitet steg ju till skyarna efter The Fast And The Furious. Nästan alla som har ett bilintresse vet vad Toyota Supra är och står för.
Dock är ju Supran ganska ”vanlig” bland Sveriges JDM-bilar. En riktig dussinbil om man nu bortser från allt relativt logiskt tänkande..! 😉
Skulle jag stå inför detta val, så hade jag valt en Soarer vilken dag som helst. För det första så tycker jag med rätt modifikationer, att de är en riktigt snygg modell. Samt att den är mycket ovanligare än Supran. Ovanligt gillas! 🙂
Kommer ihåg när jag precis hämtat min Soarer och gled runt i O-hamn. Folk vände sig om och stod och gapade, för att de aldrig sett en sådan modell innan. Nästan ingen visste vad de var för bil. Det var många som kom fram och frågade vad de va för sorts bil?
Har även fått sjukt mycket kommentarer på garaget.org av folk som aldrig tidigare sett en Soarer innan de gick in på min sida.
Tycker sådant är riktigt kul, så lite därav man själv och Superior gillar ovanliga bilar och våga prova okänd mark för andra! 🙂
Man kan kalla detta inlägg som ett litet PR-inlägg för Toyota Soarer, för Alla som läser detta vet ju vad Toyota Supra är och vad de står för redan 🙂
Vi på Superior Imports AB har tagit hem en del Soarer genom åren. Så har du funderingar om Soarer, så fråga gärna mig eller Micke genom att kommentera nedan inom ämnet. Finns även en riktigt kunnig kille vid namn Edin Bilal inom Superior-familjen. Även han harbytt från Soarer till just Supra, med för/nackdelar i efterklokhet- så tveka inte på att rådfråga oss om de är något ni undrar!
Går du och är sugen på att köpa en Toyota Soarer eller en Toyota Supra via DIREKTKÖP I JAPAN? Tveka inte på att höra av dig till oss, så kanske vi kan hitta Din drömbil åt dig!
Bjuder på ett litet galleri med bilar som antingen har blivit hemtagna av oss på Superior Imports, eller har någon stark ”connection” till oss! 🙂
[nggallery id=327]
Mickes kommentar: Detta måste vara en av de frågeställningar som man i de ”tidiga åren” ofta fick svara på. Nyfikenheten på ett alternativ till Toyota Supra när de började bli vanliga fick många att fråga, och vi har sålt en del riktigt fina Soarer genom åren.
Inlägget fick mig faktiskt längta till min egna Soarer som legat i dvala denna säsong då projekt med siten prioriterats. Kanske skulle lufta den en sväng med nytt chassie och rätt stance för bara en träff…? 🙂
Jag kan bara instämma i allt positivt som nämnts om Soarern
Men med Tein Coilover fjädring och lätta sportstolar uteblir allt vad komfort heter.
Dock har jag valt det själv
Grymt prisvärd och lätt trimmat.Med BPU++ så nås 400 hk
med lätthet.
Är grymt nöjd med min och kommer att fortsätta och
bygga efter eget huvud.
JDMmm…
Fler Soarers åt folket! Min har stått sen Elmia, måste ta tag i den och regga den så jag kan ut och åka lite… Min komfort har dock precis som ovan talare kastats på tippen med BC-coilovers, Sparcostolar och rensad inredning…
Markus,var fick du dina paneler flockade?
Abbes motorsport, http://www.abbemotorsport.com Maila mig annars å får du hans nummer.