Brennas auktionsklipp: Subaru Legacy B4 RSK, klockren bus-brukis!

b4rskDå var man igång igen efter några tuffa inledningsveckor på jobbet i Forsmark. Något sliten men med stor skrivlust!

 

Marcus ”Brenna” Brenander var namnet för er som hunnit glömma, även känd som Mickes praktikant för ett tag sedan. 🙂

 

Tänkte sticka in med ett inlägg om Subaru Legacy B4 RSK. Tycker de passar utmärkt då Vi tagit hem ett antal ex. av denna modell. Samtidigt som de står två st B4 RSK i lagret TILL SALU just nu och väntar på nya ägare.

 

Ska ju inte heller sticka under stolen med att de är ett ypperligt läge att nämna att min privata Subaru Legacy B4 RSK Blitzen är till salu. 😉

 

beedturbo2Kan ju börja med att säga att detta är en sjukt rolig och praktisk bil. Den Bästa bil jag haft faktiskt.

 

Ett ganska bra betyg eftersom jag kört Toyota Soarer och Nissan Silvia S15 innan, samt en massa billiga skitbilar som tidigare brukisar.

 

Men omständigheterna då gjorde att jag bestämde mig sedan för att bara ha en bil. Och då föll valet på en Legacy B4 RSK, och jag ångrar mig inte en sekund. Grabbarna på Superior hade öst beröm över modellen, och som sagt så vart man inte besviken när man väl fick sin!

 

Lite allmän info om RSK:n. Den kom 1999 och gjordes fram till 2003 (Facelift kom -02 för både B4 RSK och Blitzen). Under huven sitter det en 2 liters boxer 4:a med twinturbo på 280 friska hästar (260 med automat). Och med en vikt på strax under 1500kg så går den faktiskt riktigt bra!

 

Blitzen, som jag kör. Är resultatet av ett samarbete mellan Porsche och  Subaru. Porsche har bl.a designat kjolpaketet, fälgar och inredning. Färger brukar också va något som kommer med Blitzen och skiljer från normala utbudet.

 

be5-125312seatbFörutom den starka ”Premium red” som är exklusiv för bara Blitzen (självklart så finns Blitzen i andra färger), så är de ofta skinnklädsel som utmärker sig. Här har ni ett inredningsexempel på min Blitzen (sätesvärmare är gött på en JDM-bil).

 

B4 RSK finns även som kombi, men går då under namnet  GT-B. En trevlig familjesleeper som ingen Svensson-Volvo eller Saab har någon chans mot! 🙂 Även Blitzen finns som kombi.

 

Ni som var på Elmia kunde ju spana in  Eliza’s stylade GT-B. Kanske inte så mycket sleeper i just de utförandet men en riktigt fet bil som går bra och är väldigt praktisk! Klockren som bruksbil kan man säga. 🙂

 

 

Jag har kört med min Blitzen under 2 vintrar nu, och är verkligen nöjd med bilen och jag brukar den väl.  Har kört strax över 3000 mil sedan jag hämtade den. Fick också beröm på besiktningen senast för att jag hade en bil i så fint skick. Speciellt undertill, men det är inget ovanligt när det är Japan-importer. De brukar hålla otroligt hög klass med enormt lite rost undertill. Blir väl så när man inte använder salt på vägarna?!

 

169520-17440361Men man behöver inte vara rädd för att bruka dessa bilar på vintern här i Sverige. Så länge man sköter om bilen och tvättar den ordentligt och hyffsat regelbundet.

 

Måste även berätta om ytterligare en specialmodell som är mer speciell än alla Blitzen och Limited editions som finns hos Legacy! Nämligen Subaru Legacy S401!

 

En version som kom 2003 och har i princip allt som STi-katalogen har att erbjuda. En version som endast byggdes i 400ex, och är utrustad med läcker svart läderklädsel, 6vxl låda, 18″ fälgar och 293hk istället för B4 RSK’s 280hk. Dock finns inte S401 som kombi.

 

Är du sugen på en B4 RSK, Blitzen eller kanske tillochmed en S401!? tveka inte på att höra av dig angående DIREKTKÖP I JAPAN. Annars finns de två otroligt fräscha exemplar i lagret som står och väntar på att just Du ska höra av dig! 🙂

 

legacy00stigrillsample3

 

I galleriet finns bilder på Min Blitzen samt ett tidigare ex från innan faceliften där ni klart kan se skillnaderna i bodykitet. Enjoy!

 

[nggallery id=257]

 

Mickes kommentar: Skönt att ha ännu en pusselbit i våran familj tillbaka, stackars Markus får slava järnet på kärnkrafsverken för att få en skön lön i slutet av månaden. Bra val av bil då vi som sagt har två idealiska TILL SALU JUST NU.

 

Hade inte heller tackat nej till sen S401 modell, och denna generations är ändå inte omänskligt dyr (om man kan komma över en). Alltid kul med inslag om allt det roliga som man kan finna i Japan, och som Marcus skrev är det bara KONTAKTA OSS för alla sorts frågor om import etc! 🙂

11 tankar om “Brennas auktionsklipp: Subaru Legacy B4 RSK, klockren bus-brukis!

  1. Steffen says:

    Mmmm, RSK’n är utan tvekan en riktigt kompetent bil. Bra väghållning, går som ett skott, lagom komfortabel och med ett bagage som är hyffsat bra, med kombin blir bagaget riktigt fint 🙂 Det finns bilar som är mer komfortabla, snabbare och mer ekonomiska men detta är en allroundbil som man lätt fastnar för och för en rimlig peng också. Dessutom så fungerar den även på vintern med sin fyrhjulsdrift.
    Däremot så skall man nog ta och tänka om ifall man vill bygga en banpreppad bil i framtiden, inget är omöjligt (titta bara på den vita RSK’n som är till salu) men Impreza STI är en bättre platform att börja på då allt det roliga godiset finns från start.

  2. sjunne says:

    rskn är en grym brukis, samtidigt som jag har förvånat många”hur kan det gå så snabbt?” väljer denna lätt före alla andra sedaner, 4wd, 280hk, låg vikt och plats för vuxna människor att åka långt med mycket packning
    kanske inte den snålaste, men samtidigt rimlig att försäkra, inte idiot dyr som en likvärdigt BMW och inte dyrare reservdelar än någon annan Subaru
    Perfekt året runt bil enligt mig 🙂
    men håller med Steffen är man ute och jagar fin tider på bana är en omogen impreza bättre alternativ…
    Det ända jag saknar är ställbara diffen….

  3. Steffen says:

    Mmmm, det som är tråkigt med RSK’n är att den saknar 6-petad STI-låda med ställbar centerdiff, singelturbo (om man skall trimma satan) och de stora Brembo bromsarna. Allt går ju och fixa givetvis men det medför en massa merjobb. Angående försäkringen så betalade jag mer för min Legacy Turbo kombi -92 när den var halvförsäkrad jämfört med RSK’n som är helförsäkrad så med rätt bolag så blir det löjligt billigt 🙂

  4. Steffen says:

    Hehe Micke, nu skall du inte vara elak å säga sånna saker 😉 Näe, en S401 vore inte fel helt klart men ärligt talat så hade jag nog hellre satsat på BL5ans STI-variant med de där sexigt svulstiga 6-kolvsoken där fram. Fast med tanke på att man blev så jäkla biten förra året efter lite Superstage och Mantorp så bör man egentligen sälja RSK’n och plocka hem en flådig Impreza….. fast och andra sidan så finns det ju en uppsjö med sånna, så man får väl helt enkelt hålla fast vid RSK’n och förädla den så långt det går 🙂 Btw Micke, dags att ta tag i HKS SLD-ärendet 😉

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?