ÅRSMÖTE 2010 DEL 2/2: Marknadsföring och summering av allt!

Dags för Del 2 av 2 i det stora årsmöte vi höll nere i Växjö för en vecka sedan. Har hunnit lägga sig en del och har med fördel smält mycket av allt, hoppas här presentera i runda drag hur vi ska fortsätta marknadsföra oss.

 

Många saker må vara uppenbara, men vi tycker det är viktigt att understryka hur viktiga dem är för oss och firmans fortsatta tillväxt. LÄS MER OM DEL 1 HÄR som täcker detta…

 

Likt resten av våran huvudinställning till var vi ska satsa så gäller det att uppmuntra folk till att fortsätta vara dom de är och bara dela med sig av de positiva upplevelser som de har av Superior Imports. Därmed blir de en otroligt tacksam resurs för oss, och låter oss fokusera än mer på att verksamheten rullar på och servicen hela tiden ökar i kvalitet/bibehålls. Kort och gott: Sköter vi våra åtaganden så behövs egentligen ingen smartare marknadsföring än så! 🙂

 

Vi hade delat upp allt inför mötet i nedan delar, och vi gör en resumé som kombinerar det SIR_PIERRE höll under sitt ansvar att rapportera när det sades- och givetvis slutsatser man hunnit dra på den korta tid folk redan lämnat feedback.

 

Uppmuntrar som alltid att ni skriver en kommentar, eller varför inte ett mail via KONTAKTA OSS för att komma med kritik = positiv som negativ!

 

*****

 

-Närvaro på träffar, stora som små: Något vi fått fungera ganska bra är att att finnas där det spelar som mest roll; ute på events som för många är en av de stora anledningarna till att de väljer den typ av bilar vi säljer och vill kosta på den även i eftermarknad. Genom åren har vi haft många lyckade deltaganden på dessa som ni under denna och förra sommaren hela tiden fått läsa om i bloggen (mer om bloggens framtida utbyggnad längre ner).

 

Nu har vi även viljan att inte missa även de mindre träffarna som hålls veckovis i olika orter. Här kan alla kunder som känner sig manade och finns i geografiska läget ta chansen och bli en ambassadör för oss. Många ideer diskuterades kring detta, men kort och gott gör nästintill varenda en av de bilar vi sålt gott om reklam bara för sig.

 

I kombination med en ägare som stolt bär en T-shirt och kanske ett par visitkort så har man det mer än täckt för att nyfikna entusiaster som vill veta mer på plats tas omhand? Allt självklart kravlöst då vi inte tror på att försöka köra ner i halsen på folk att dessa representanter för oss ska göra mer än att bara uppriktigt svara på folks frågor utan någon försköning!

 

 

Viktigt inför framtiden är att god planering, framförhållning och rutiner inrättades så man med lite fingertoppkänsla verkligen tar vara på dessa tillfällen. På stora träffar är det samma sak, men i större omfattning.

 

Bara bli bättre på att delegera så alla som känner sig manade får uppgifter/en roll i laget- samtidigt som man även här ser till att alla som är med är väl förberedda med ”rätt” tröjer, visitkort och ett par på förhand ansvarsområden som de är beredda att ta under träffens gång när flexibilitet krävs.

 

*****

 

-Tröjor och annan typ av ”merchandise”: Något vi fått enormt bra feedback på genom åren är våran genrositet med T-shirts och att uppmuntra kunder till att stolt bära dom på träffar och dylikt. Det finns mycket mer mark att vinna här, då det från ett tämligen försiktig och nervöst bruk av den ”original” turkosa T-shirten; gått till att folk under hela förra säsongen tjatade om att den begränsade upplaga T-shirts från MajoR skulle göras fler av. Kul!

 

 

(OBS! Ovan tröja är fortfarande i säkert förvarv och skall lottas ut innan årsskiftet!)

 

Vi gick under mötet lite lätt in på att det inom familjen redan diskuteras och påbörjats leta leverantörer för att ha en liten kollektion av kläder av hög kvalitet. Kalla det basewear, det är många som i dagens läge är redo att stolt bära Superior-loggan även om man för dagen inte behöver vara en reklampelare.

 

I första hand är det basplagg såsom ”Hoodies”, Piké och ev. en sportjacka som vi tittar på. Lite sportigare varianter som ligger i klass med etablerade märken som Peak Performance, Ralph Lauren och Lacoste.

 

Vi försäkrar er om att den kvaliten absolut inte är i det blå, utan att man får för väldigt rimliga pengar kan få plagg likvärdiga dem- men utan ett svindyrt varumärke som höjer priset med ett antal 100% (men detta ”bjuder” vi er på givetvis istället)! 😉

 

Givetvis finns ingen anledning att i framtiden ha en line-up utav de flesta plagg som behövs, men kvaliten på det man utgår ifrån är superviktigt = ett plagg i taget som provas ut innan det blir tillgängligt för resten av familjen.

 

Även en kollektion tuffare T-shirts hårt inspirerade från trender i USA är något som vi hoppas doppa fötterna i lite försiktigt. Vi har duktiga grafiker och ideér, genomförandet är inget hokus-pokus och precis som med bas-plaggen ska de hålla lika hög kvalitet som exempelvis märken som Affliction etc.

 

Här lyssnar vi mer än gärna på ideér, galna som spartanska. Vi känner att vi har förmånen att jobba med något som med dess bakgrund i Japan har enormt mycket estetisk inspiration att hämta.

 

Inte bara från själv bilhobbyn, utan kulturen i sig också- här finns ingen anledning att fega och bromsa sig!

 

Lovar att om ni visste hur den kreative processen går till för en riktigt lyckad produkt så kulle ni nog vilja ”släppa loss” lite på de fantasifulla förslag ni säkerligen sitter inne på! 🙂

 

*****

 

Bloggens expansion = portal för familjen och alla entusiaster: Att bloggen fram tills bara för en månad sedan drevs helt och hållet av säljchef Mikael ”Micke_J” Jarosinski och ändå fortsatt som en raket i exponering är en smula otroligt. Nu har dock tiden kommit för att expandera i brutal takt och ta vara på allt intresse!

 

Gästbloggare som SIR_PIERRE bevisade att bloggen har potential att bli än mer en portal än bara företagsblogg (som aldrig varit tanken med den, utan mer öka intresset kring JDM-bilar och hobbyn i sig).

 

Det kommer stora förändringar i gränssnittet framöver som är gjorda för att flera ska kunna skriva inlägg om allt från specialiserade intresseområden inom hobbyn; såsom att alla små grenar  i Superior som ska utvecklas får varsitt egna lilla krypin.

 

Även möjligheten för både kunder och supporters samt i slutändan bara entusiaster som kommer in för att nyfiket läsa- ska utökas markant. En egen blogg bara för ”the average joe” ska finnas, dock med stark quality control då vi precis som med allt annat inte tror på att kvantitet slår kvalitet!

 

Till sist ska även väldigt populära saker som livebloggning från events kunna läggas ut på flera korrespondenter, och med ny teknologi kunna göra saker ännu mer up to date och smidiga. Elmia 2011 sätta som första event där detta ska visa sig…

 

*****

 

Superior Media:  En viktig del som gått som ett stjärnskott är David från Superior Syd och alla hans filmer som släppts under säsongen.

 

Det har inte bara gjort att vi tagit annonseringen av våra bilar till salu upp en nivå, men även ökat intresset kring hobbyn och därmed varumärket markant.

 

Finns därför ingen anledning att backa av, utan vi ska fortsätta satsa på denna del. Ett långsiktigt mål är att släppa våran första DVD, men grundtanken är att göra attraktiva filmer som gör att våran närvaro på träffar än mer påtaglig.

 

Har visat sig att denna typ av marknadsföring, där man bjuder på mycket- gett väldigt bra respons i större sammanhang. T.ex. så ökade vårat samarbete med MANTORP PARK markant efter all hype vi skapade kring GATEBIL 2010. Ni har inte missat filmen från det eventet va?!

 

Gatebil Sweden 2010 at Mantorp Park – Superior Syd from Superior Syd on Vimeo.

 

Under årsmötet framkom lite konstruktiv kritik om att t.ex. ljudet skulle kunna bli bättre, även att man hade lite mer ”storyline” i filmerna så varje träff blev mer som en dokumentär. Detta har vi ambitionen att göra, men för ”den breda massan” ska vi koncentrera oss på actionfilmer framförallt så får vi se hur breddningen mot en DVD går?

 

*****

 

Gallerier på hemsidan: Även när det gäller att vi ska bli bättre på att ha foton från alla träffar i hög kvalitet diskuterades. Vi har idag samarbeten med flera av Sveriges bästa entusiastfotografer, och faktiskt har vi talat om att satsa mer här så att de blir mer gynnade av sitt hårda arbete.

 

Namn värda att nämna är Jill, Bramstedt och Ziken. Men det finns en handfull andra som hjälpt oss vid minst ett tillfälle. Samtidigt är poolen av folk som inte bara har intresset utan också talangen bred = bara bra om vi kan ta vara på det samtidigt som de får mer än bara ”kredds” på forum för sitt slit!

 

Som ni märker är det mesta hittils i marknadsföringen sådant som vi har god kontroll över men ändå bara skrapat ytan på.

 

Vi tycker att det saknas ett riktigt medie för vårat intresse, och kan man utan att det kompromissar verksamhetens grunddrift utöka där- och samtidigt se en synergieffekt att firman växer --> så tror jag hela hobbyn kan utvecklas! 🙂

 

*****

 

Långsiktigt mål, våran egna banträff: Detta togs upp och genast brann folk till som aldrig förr trots att många timmar redan hade passerat. Vi har idag tack vare Robin Antonsson som är ordförande i SUPRA CLUB SWEDEN ett jättebra och enkelt koncept där vi försöker få folk att våga ta ut sin bil på bana mer. Många i familjen har dessutom bred erfarenhet av dessa träffar som man kan vara på.

 

 

KINNEKULLE 2010 t.ex. så var det många av våra bilkunder som första gången utan press fick prova sin bil på bana, det handlade inte bara om det Time Attack som höll- utan i huvudsak att alla från nybörjare till hordcore tidsjagare ska kunna träffas och umgås samtidigt som man får smiska sin bil…

 

 

JDM Face Off Kinnekulle June 18th 2010 – Superior Syd from Superior Syd on Vimeo.

 

Var flera som underströk vilket hål Japmeet lämnat efter sig, och även om det inte alls ska fokuseras på dem så är det uppenbart att det finns nog med intresse för att det massiva projekt att organisera en egen stor träff skulle löna sig.

 

Helt klart något vi ska smida på, även om vi till kommande säsong ska fortsätta samarbetet med Supraklubben som prio 1!

 

*****

 

SUMMERING:

 

Men i det stora hela så är det dessa punkterna som var det väsentliga:

 

* Webshop / Utökning av möjligheten att sälja eftermarknadsdelar.

 

* Nya Major produkter.

 

* Utveckla bloggen.

 

* Hinna med så mycket banträffar som möjligt, synas så mycket som möjligt på dessa.

 

* Utveckla Superior Media

 

* Superior Syd verkstaden och fler flexibla småverstäder runtom i Sverige.

 

Och allt detta ska vi klara av tillsammans och lite till med nöje och kvalite som främsta målen! 🙂

 

 *****

 

Vi hoppas alla fortsätter komma med feedback, gärna med en liten kommentar nedan.

 

Tack alla som ställt upp kring årsmötet och nu kan vi på allvar börja se fram emot 2011 på allvar!

7 tankar om “ÅRSMÖTE 2010 DEL 2/2: Marknadsföring och summering av allt!

  1. Adam Wangan Meet Crew says:

    Var lätt värt och vänta på detta 🙂
    När ska vi höras av och diskutera planering då?
    Ser fram emot nästa säsong nu redan!!

    Hoppas på det i Helsingborg med som du berättat om.
    Fast jag inte har full insyn i det.

    Men verkar mycket lovande!

  2. Troberg says:

    Har nu äntligen fått tillfälle att läsa igenom alla punkter och pga sjukdom kunde jag tyvärr inte var med på mötet. Ser helt klart att kommande säsong kommer bli mycket händelserik, många av mina egna ideér har dykt på mötet som lokala events hos Superior m.m. 2011 here we come 🙂

  3. Cim says:

    Många bra synpunkter och tankar, en hel del av det som jag lämnade bland kommentarerna i del 1 togs upp här. Kul!

    Angående ersättare för Jap-Meet så tror jag verkligen på Superior Imports på den punkten.

    Tänk er att lyfta fram evenemanget som typ Superior Imports JDM Day eller dylikt. Tänk er att kunna erbjuda framtida kunder en åktur i en av era kärror! Tänk er all uppmärksamhet i tidningar. Tänk er alla bilar! Tänk er alla besökare! Tänk er alla förare! Tänk er att kanske ha en egen reporter på plats som snappar upp allting under dagen. Tänk er all ”gratis” reklam! Tänk er om detta kan bli ett nytt årligt event, tänk er vad roligt det skulle vara!!!

    • Micke_J says:

      Hell yeah Cim, kan inte dölja att man tänkt i samma banor många år. Men var faktiskt en smula dum-lojal mot Japmeet som jag hade lovat ett samarbete med sedan 2008 då vi var först med att mynta uttrycket Time Attack på en svensk träff med vårat anordnade race där (kom tvåa bara, suck!). 😉

      Men en stor del i det hela är att se hur bra vårat samarbete med Mantorp Park kan bli först. Kan jag få dom på våran sida så är det ett dussin gröna ljus som tänts. Och banne mig om man nöjer sig med en halvdan träff för bara Sverige då…! 😀

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?