Äntligen här! Custom Haltech kabelhärva Toyota Supra 2JZ-GTE VVTi:

Vi har sedan vi för många år sedan bestämde oss för att trimma vår gamla demobil TDC Toyota Supra Widebody, bli först med att erbjuda uppgradering för 2JZ-GTE VVTi motorn (fanns 97- i Japan).

 

Den typiska okunskap som (finns?!) fanns om vad den modernare variantens trimpotential var något vi tog kål på genom att en säsong köra full-boost up och sedan även singelturbo-konvertera bilen.

 

Hela tiden provade vi de enkla lösningarna och körde en hel del för att praktiskt verkligen ha full koll på allt. Bilen körde med sitt relativt enkla trim nästan 200km/h i slutfart på strippen och krånglade aldrig trots tusentals mil runtom Sveriges träffar.

 

Bilen har hunnit vara med i Bilsport och blivit en riktig ikon i Superior Imports historia, därför var det väldigt blandade känslor när vi väl insåg att tiden inte fanns för att utveckla bilen mera = dags att sälja. Lyckligtvis hittade vi en med facit på hand drömkund på bilen…

 

 

Näste ägare Emil från Finspång tog över den oerhört potenta bilen, men snabbt vill ju mycket ha mer och då bestämde vi oss för att satsa på komplett styrsystem från HALTECH som vi har mycket bra samarbete med. Problemet var bara att det inte finns någon plug&play box för detta, samt att man var tvungen att hitta en härva som passade?

 

 

Man kan säga att problemet nu efter lång tid äntligen är löst, och det ska bli oerhört spännande att börja prova sig fram så fort en massa annat godis dykt upp till bilen. Ville bara dela med mig av en bild på härvan som gjort Emil minst lika glad som oss själva, vi lär få läsa mycket om vårat gamla monster denna säsong- elakare än någonsin… 😎

 

 

Ni får ursäkta det oerhört kortfattade om bilen denna gång, vi kommer helt klart väcka liv i alla gamla minnen och dylikt när monstret gör comeback denna säsong.

 

I övrigt har det varit rätt segt på kontoret denna weekend, men vi jobbar på med alla stora projekt som tyvärr inte kan få så mycket press ännu iaf. Denna vecka finns många möten och dylikt planerade och gott om kontorstid, så bloggen blir självklart gynnad av det…! 🙂

 

Uppmuntrar er att verkligen spana in EMILS GARAGET.ORG så ni får läsa mer om bilen; utan överdrift en av Sveriges fetaste Supror…

8 tankar om “Äntligen här! Custom Haltech kabelhärva Toyota Supra 2JZ-GTE VVTi:

    • Micke_J says:

      Sedan dag 1 har det känts som Supra-entusiaster bedömmer denna extra hårt eftersom det är en av våra demobilar och har ett bodykit som inte finns på normala Supra-kartan. Men men, bara ta det som en komplimang. Emil verkar trivas med uppmärksamheten han får iaf… 😉

  1. Adam Wangan Meet Crew says:

    Ja denna är ruskigt fet 😀
    Ja tamon design kittet gör verkligen sitt på den bilen 😉
    Det kittet är ju ett sånt,antingen så hatar man det eller så älskar man det.
    Jag tillhör själv kategori två där 😉

  2. Cim says:

    Mitt inlägg var aningen diffust. Jag menar att om man ger motorn lite kärlek, putsar upp den, byter slangar, och fixar lite annat så kan den absolut räknas in bland de fetaste. Just nu når den inte riktigt fram, Sverige har ändå en heldrös med Supror som faktiskt har det mesta av det bästa.

    • Micke_J says:

      Cim: Mjo, det är den enkla biten. Vi får väl pimpa det åt Emil och ta bilder då det inte är skitigt för att kunna räknas till toppen. 😉

      PS. All kritik är bra, nästan roligare att svara på konstruktiva åsikter än folk som helylle-hyllar allt.

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?