Ja, då har man slitit sig från auktionerna en sväng för att förhoppningsvis komma med ett givande inlägg!
Sist jag skrev, när jag var uppe hos Micke_J, så la jag upp ett litet galleri som bl.a innehöll bilder på en Nissan Silvia S13. Någon (kommer ej ihåg vem) la en kommentar och undrade ”vad är det för bil?”.
Ja, vad är då detta för bil undrar ni nu då? (som inte redan känner till den) . Som ni kanske förstår när ni hör namnet, så är det föregångaren till Nissan Silvia S14. Och då tänker vissa, ”men sådär ser inte S13 ut”.
Den svenska versionen heter 200sx S13 och ska inte förväxlas med Silvian. I Japan går 200:an under beteckningen 180SX. Vilket egentligen är mer logiskt, för när 180SX släpptes i Japan 1989 så satt CA18DET under huven. Samma motor som finns i de svenska 200SX S13.
När modellen uppgraderades -91 så bytes motorn ut till SR20DET, och den satt kvar tills produktionen slutade 1999. Men SR20 har aldrig funnits i de svenska modellerna. Så varför den kallas ”200” i Sverige vet jag inte.
Nissan Silvia S13 som gjordes mellan 88-93, kom även den både med CA18DET på 175hk, samt SR20DET på 205hk. Precis som andra Silviamodeller så är den väldigt populär inom drifting.
Det finns exemplar i Sverige, men den är mycket ovanlig. Förstår egentligen inte varför, för med få modifikationer så har man en riktigt tuff och rolig bil. Inte den snyggaste modellen som Nissan gjort (speciellt inte original).
Men detta är en modell som de finns en hel del eftermarknadsgodis till så det är inte svårt att få den att se riktigt tuff ut. Det här är garanterat en busbil jag själv skulle vilja ha i mitt garage (Så länge de redan stått en S15 och en Forester STi där inne då 😉 ).
Blev du sugen på en Nissan Silvia S13 så tveka inte på att höra av dig till Micke om ett DIREKTKÖP I JAPAN. Det vore otroligt kul om en ”äkta” Nissan Silvia S13 joinade Superiorfamiljen! 🙂
[nggallery id=217]
Mickes kommentar: Brenna är tillbaka indeed och luftar en modell som säkerligen hör hemma på mångas ”Top 5 äkta JDM-bilar” lista. Hoppas vi får se mer av Marcus (som vi härmed slutar kalla praktikant-Jerry) som kommer ta ett ansvar i att reka auktioner stadigt åt mig; och alla oss andra som bara njuter av det kalasfina utbudet där… 🙂
Det var jag som blev tokkär i den! Klassiska former vilket jag är svag för… Den vita och sista bilden 😀 Den i mitt garage så hade jag pysslat om den med kolfiber godis och matat den med däck 🙂
welcome back brenna =) bra kvalite på bilarna;)
Hehe tackar! Jo jag är också rätt svag för S13, de hade vart en grym busbil att ha och leka med på sommaren! 🙂
Lockas faktiskt också till detta lite äldre JDM-designspråk på bilarna. Visst är Silvia S15 en oerhört vacker och tuff bil, men denna är med sitt old school råa stuk något som får en le också- precis som en Skyline R32 GT-R är i en klass för sig gentemot de nyare!
väljer nog en S13 med jdm kaross framför en S15.. de är som du säger micke, den har det där råa old school stuket… vad skulle en sådan landa på hemma?=)
85k uppåt för en icke sönderkörd?!
nej ouch o fy o tvi på denna!!
Jag älskar S13 modellen men INTE S13 silvian, personligen tycker jag att den är rent ut sagt gräslig ^^ S14 ser iaf ordentlig ut till skillnad från denna!!
Tar vilken annan bil som helst före denna faktiskt 😉