Sparade för någon vecka sedan en oerhört intressant Toyota Supra Twin-Turbo 6-vxl som var TILL SALU PÅ AUKTION I JAPAN; och lätt hade kunnat hamna i händerna på en beställare som ville importera Supra via oss?
Vart rätt fascinerad av att bilen endast gått strax över 800 mil, vilket först fick mig misstänka ”aha, bytta mätare till TRD eller något mixtrat”…?
Men efter att ha beskådat specen och sett att en bil från 1993 har Grade A i inredningen (ny) och 4.5 i helhet- så förstod man att här ligger en liten guldklimp till salu. Har ofta sett lågmilade Supror av nyare årsmodell i Japan (kom ihåg att de såldes t.o.m. 2002 i JDM-only utförande). Men detta var ett riktigt unikt fall för mig faktiskt:
Tyvärr hann jag inte lägga något bud på den, och den såldes tillslut för enligt mig mycket rimliga ca 230 000:- hemma och klart. Det är inte alls dumt när man själv ser hur priserna sticker som en raket så fort man ska under 5000 mil oavsett årsmodell.
Kollar man även dessa bilder så ser man ju att här är något man mer än gärna lagt ett täcke över i ett klimatiserat garage och bara sparat i 10-20 år till så vips har man en modern klassiker som stigit i värde en del.
Vi är rätt så kräsna när det gäller betyg på bilarnas inredning och tar stolthet i att försöka ta hem en som inte är helt slut, men denna är ju nästan parodiskt fräsch innuti… 😉
Passar på att även lägga ut auktionsbladet så ni får se hur dessa ser ut. De är väldigt strikta och det mesta kommer med här när de blir besiktade inför försäljning.
Även tidigare rep. historik kommer med här, eller om miltalet misstänks vara ändrat. Sånt som vi här i Sverige tar för givet ibland är svart eller vitt. Ni skulle bli förvånade om ni visste hur många lik som säljs från auktionerna straight to the UK…
Med andra ord så är Japan enligt mig #1 i världen för säker bilhandel; du vet vad du får för dina pengar (raka motsatsen mot England alltså).
Detta inlägg påminner faktiskt oss alla om hur gammal Supra MKIV egentligen är. Men fortfarande är den tidlös både i teknologi och design. Nog för att nya Nissan GT-R har en rätt trevlig trimbas, men sett till enkelheten i att plocka effekt med en singelturbo-konvertering på en 2JZ-GTE motor så håller jag den ändå som tidernas bästa bil att trimma än idag!
httpv://www.youtube.com/watch?v=aVwZIjRV3cM
Reklamerna har dock blivit snäppet vassare idag. Håller ni inte med? 😉
För dig som vill komma åt det unika utbud av fräscha Toyota Supra i Japan med våran hjälp; KONTAKTA OSS!
Fan va nice!
Men en sån bil ska man ju hålla OEM… Svårt att hålla sej ifrån att trimma en Supra =)
http://www.zatzy.com/attachments/projekt/80861d1284582948-snofi-toyota-supra-tt-95-supran1.jpg
Den hade gått 900 mil ännu bättre puts på den =)
Inte fel med lågmilare, de går ju dessutom inte jämföra skicket på japanska vs svenska bilar.
Vi vet hur vi tar död på en bil i de här landet.
Ha en bra dag!
//Eliza
http://www.cherrydesign.se
Stoffe: Kalla mig tjurig, men är skeptisk till att en bil med fel strålkastare, säten (om det inte är en RZ) och redan en massa bytt som ser lite felplacerat ut på en sådan lågmilare kan stämma. Men vore kul att få se ett auktionsdokument? 🙂
Eliza: Svensson är nog den konstigaste personen när det gäller bilköp/försäljning. När de säljer är ett i jämförelse mot Japan bruksskick = rena liket. Men när de ska köpa så letar de repor och skavanker som att det vore en -10 årsmodell… 😉