Jag tänkte lista några av dagens Supersportbilar.
Mycket har ju hänt dom senaste åren, Bilarna har blivit mycket snällare, Mycket mer bankörningsinriktade och mycket snabbare.
Så hur ser utbudet ut idag?
Äntligen kom det en RS Modell utav Porsches toppmodell.
Denna bil är inte bara snabb, Utan galet snabb, Skrämmande snabb, Precis som en Supersportbil ska vara.
Detta är inte en Porsche som vilken snorunge som helst kan hantera.
Det tar nästan lite emot att säga det.
Men Ferrari´s minsting har tagit steget upp till att vara en Supersportbil, Lite dels pga Californian tog över glidar-rollen.
Men mittmotor, 570HK, 0-100 på 3.4sek.. Det är bara lite väl vasst för att vara en Sportbil.
Sen att ca 20st redan är krockade och att bilen kan börja brinna när som helst ökar ju hela supersportbilskänslan.
Vet inte riktigt hur jag ska börja här, Vill försöka vara partisk..
Lite kritisk.. Gubbamärke? För dyr?
Men det är just därför jag älskar den!
Japanerna visar att dom kan också, Igen.
Ser futuristisk ut, Högteknologisk Och ljudet.. Åh ljudet..
Detta är dagens motsvarighet till Honda NSX enligt mej.
560 högvarviga hästar och en prislapp på nästan 4 miljoner, Supersportbil? Oh yes!
Det tog mej ett tag att gilla den, Mest för att jag själv hade haft för mycket förväntningar efterträdaren till min första drömbil.
En 6.3L Sugis V8a som ger 563HK, 0-100 på 3.7 sek och måsvingedörrar, Givetvis är det en supersportbil.
Och än en gång, Ljudet, Mercedes kan verkligen det där.
Lamborghini Murcielago LP670-4 SV
Man kanske tycker att det räcker med tjuren i fronten för att det ska vara en supersportbil, Men njaaee, Även om Gallardon har bättrat sej, Så var Lamborghini ändå tvungna att visa att dom vet vad dom sysslar med.
SuperVeloce ger ifrån sej 661 Italienska tjurar, brunstiga sådana, Prislapp på 4.5 miljoner, Klassiska Lambo-dörrar.
Tro mej, Detta receptet funkar på vilken superfotomodell som helst.
Koenigsegg CCXR
Det mest spännande som kommit från Sverige?
Bilen som fick The Stig att köra av banan (Inte exakt den men).
Ser ut som ett rymdskepp, Etanoldriven, Över 1000hk, Tokigt snabb och kostar över 10 miljoner!!
Behövs väl inte sägas mycket mer?
Aston Martin One 77
Bilen finns visserligen inte på vägarna ännu, Och min första tanke om bilen var att den bara var för dyr, Och att det var Astons sätt att locka kunder.
Visst det gjorde så en snubbe köpte 10st utav dessa 77 som bara kommer byggas.
Men Aston One 77 har lite mer att bjuda på än ett pris på ca 14 miljoner.
700HK, Toppar 355km/h… Det ger denna Aston Martin en Supersportbils-stämpel, Även om bara priset och produktionen hade räckt.
En ytterst lite snällare gatuversion utav 599XX som bara får köras på bana.
670HK! 0-100 på 3.35sek!
GTO Stämplen gjorde den vanliga 599an till en supersportbil som jag har en oförklarlig kärlek för!
Utan tvekan min stora kärlek, Jag tycker om att bara uttala namnet..
Många Supersportbilar är byggda bara för att vara vulgära, Överdrivet dyra, Överdrivet med kraft, Eller bara onödigt snabba rakt fram.
Men inte Zondan, Från dag ett så har den varit byggd för att vara snabb att svänga med, Välbalanserad, Rolig, En riktig drivers-car.
Trots sitt kolfiberskal så är den inte så råbarkad som man kan tro, Exklusiv inredning som får en att glömma det fulsnygga yttre.
En väldigt speciell bil som får mitt hjärta att banka hårt.
Priser som börjar på 7.5 miljoner.
Och sist men inte minst.
Bilen som jag inte kan sluta bli imponerad utav.
Inte nog med att den slog det förra hastighetsrekordet, Ordentligt, Utan denna gången så visade Bugatti att deras Super Sport även går att svänga med.
Så pass bra så att den har den snabbaste tiden på Top Gear banan just nu.
Så vilka saknas tycker ni? Gumpert Apollo och Spyker kanske?
Jag tror seriöst du är den första människan som delar åsikt med mig.. Iaf vad jag kan räkna ut av vad du skriver. Lexus LF-A.. Inte bara en supersportbil, utan en oerhört exklusiv jävel också!
Många vill jämföra Lexus LF-A med GTR, jämför dom. GTR är sjukt snabb, LFA är sjukt snabb. GTR har inget mer än sin prestanda att leva på medans LFA har något enormt mycket att leva på. Varför inte ett kolfiberchassi, en v10 som är lika stor som en v8 och väger lika mycket som en v6.. En bil som varvar från tomgång till maxvarv på 0.6 sekunder, kolfiberbromsar, så enormt mycket jobb med att ha tyngdpunkten så långt ner så att alla behållare och sånna grejor är placerade på skitmysko ställen. Sen om vi fortsätter jämföra just GTR mot LFA. Ställ dom bredvid varandra. Sen ställer vi en Ferrari 599 i mitten. Vilken ser mest ut som en sportbil? Och vilken ser ut som en v70 i jämförelse. Det är faktiskt det som skiljer vanliga sportbilar mot supersportbilar. Dom har prestanda och allt det där extra..
GTR vs LFA 😉
http://sirpierresgodispase.blogspot.com/2010/05/lexus-lfa-vs-nissan-gt-r.html