Varför man inte vill rodda en container från Japan i onödan…

Haft en strulig början av veckan med att för en kunds räkning ta emot en container innehållandes en bil från Japan. Låter kanske enkelt för en som i snitt en gång i månaden får egna 40 fot containrar med bilar i, men har nu upptäckt den kultur som råder när det är ”privatpersoner” skrivna på burkarna.

 

Mer eller mindre ökar byråkratin med 100% och servicen minskar lika mycket. Kort och gott skiter logistikföretag i dig som privatperson då du är ett ”en-gångs-gig” = fritt fram att ta bra betalat och skita i att ge god service så du återkommer!

 

 

Låter det som jag svartmålar saker för att uppmuntra er att låta oss som är etablerade rodda hela biten med att ta hem en bil? Jodå, jag förstår att ni vill tro det. Men lyssna på detta…

 

1. Logistikbolaget som enbart förmedlar kontakten mellan rederiet som skeppat containern från Japan tar en fin summa på 4000:- för det. Lite pappersjobb är det som ingår, hjälp med det praktiska att få ut godset från hamnen eller förmedla ett telenr. till där containern står ”kan vi tyvärr inte hjälpa dig med”. Tack!

 

2. Klarering hos Tullverket. Numera kräver Tullen ett antal godkännanden för att man ska kunna klarera gods, och det tar rätt mycket jobb att få samtliga och få ett TullID-nummer. Lyckligvis finns det företag som jättegärna hjälper dig med detta, priser från 1200:-/timmen!

 

3. Ordna att lossa godset i hamnen. Var tyvärr inte så enkelt som man hade hoppats. I de gamla dagarna när man privat tog hem containrar ihop med andra grabbar så var vi företagsamma och fick direkt kontakt med personal som jobbade i hamnen som hjälpte oss ”inofficiellt”. Numera är det säkerhetskrav hit och dit, för att du ska få hjälp med att ställa ner containern och bara rulla ut bilen tar firman i fråga som man måste anlita 2100:-. Tack tack!

 

4. Ordna transport från hamnen till dig. Med de skärpta kraven på E-behörighet och bil som inte får bli överlastad vart detta en svårare nöt att knäcka än jag trodde. Budget låg på 3000:- från Stockholm till Katrineholm, men det vart sönderslagen snabbt. Fy.

 

Känns iaf som man inte ska klaga på dom gånger man har liknande kostnader på fyra bilar istället för en enda sketen där 10 000:- går åt till ren luft egentligen.

 

Ville bara ventilera av mig lite så alla som haft förhoppningar om att ta hem bilar privat kanske ger det en chans till att tänka över saker innan de sätter ihop ekonomiska kalkylen och allt arbete som egentligen krävs…

 

Fredag kommer ”Svensk-Japanens” bil hem till oss. Följer upp på detta då…! 🙂

3 tankar om “Varför man inte vill rodda en container från Japan i onödan…

Lämna ett svar

Hittar du inte vad du söker? Hittar du inte vad du söker?