Hittade detta videoklipp idag på ZATZY som användaren [sinnes] lagt upp. Det är en färskbyggd RX-8 i strikt Time Attack stuk som har vad jag kan läsa mig till har en motor som det är mycket hysch-hysch bakom.
Mest valida infon jag kunde hitta var ett slumpmässigt inlägg en annonym användare lagt ut som svar i en tråd som diskuterade samma klipp som finns längre ner här:
The E-Shaft is something you will likely have to build yourself. Last I heard Mazdaspeed in the US of A will sell you the housings of the 26B, if you’re a dealer…Complete engines sold back in the day for about 120K in U.S dollars, but you had to be a racing team, like Jerv said not something your regular dude can aquire. Also this motor is differn’t than a lot of the Custom four rotor engines rolling around. The way it’s cooled, 3 spark plugs per rotor, huge peripheral ports and so on, cermite coatings, alluminum where cast iron used to be, dry sumped etc. There is a shop in Atlanta that used to do Mazda GT racing (the name slips me) that apparently has a bunch of Lemans grade 26Bs. I would think they would part with one for the right $$$ considering how the economy is treating anyone who works with cars.
I suppose you could always build a custom one with 13B housings from these dudes www.kiwi-re.com
httpv://www.youtube.com/watch?v=P4Fgi1OQqao
Mycket intressant att se hur sluten verkstad det verkar vara kring de motorer som satt i den legendariska 787 Le Mans karossen. Killen som skriver ovanför verkar iaf. ha god insikt i att Mazda inte låter precis vadsomhelst släpps ut på en vanliga ”gatbils-marknaden”…
Kanske kan våran egna expert i ämnet, Jörgen Blennow på ROTARY PERFORMANCE ge oss lite svar på saker? Vet att han har en del kontakter högt upp i Mazdas racingdivision i USA, let the truth out Jörgen! 😀
Satan vilket ljud!
Responsen är sinnes 🙂 Räcker bara med att titta på gaspedalen så nöter den på varvstoppet.
Tack, nu fick man lite sex i örat såhär på fredagskvällen! 😀 Det var nog det värsta jag har hört!!!