Bara någon dag efter att en kund och god vän (som det oftast brukar vara) vid namn Jon Olsson fått sin bil klar med ”Boost-up” bestämde jag mig för att skriva en liten artikel med tankar om direktimporter och processen kring det. Här är resultatet efter en solig förmiddags knappande.
Något som de flesta redan förstått är att vi har en extra kärlek för Mazda RX-7. Vi har sedan många år tillbaka, t.o.m. innan vi drog igång Superior Imports levererat en helt otrolig mängd kvalitativa RX- 7 till Sverige. Man blir inte längre förvånad när man ser bilder från träffar och konstaterar ”jaha, rullar den där nu”, eller ”hehe, vad annorlunda den ser ut från när vi sålde den”?
Viktigast för oss är att alltid hålla en hög kvalité så vi får fortsatt förtroende för folk att skippa alla billiga lik från England och istället vända sig till oss som kan och brinner för dessa bilar. Ni vet hur branschen är, minsta negativa och genast sprids det som en löpeld att man är sämst i Sverige; medan man får jobba väldigt länge för att positivt rykte ska etablera sig. Därför har vi alltid utan press kämpat för att bli outstanding inom detta segment, och är aldrig nöjda för det finns alltid fler potentiella kunder att övertyga genom att fortsätta ta hem bilar som om den senaste är det bästa hittills.
När jag personligen ger mig an att KÖPA BILAR DIREKT I JAPAN åt kunder så brukar allt börja med ett mail från någon som då bara är ett namn för mig. Efter att de grundläggande frågorna om hur det går till (numera ber jag folk LÄSA GUIDEN bara) så är det faktiskt ett hedersuppdrag för mig att hitta en bil som krossar alla tvivel om att ett bilköp på andra sidan jorden verkligen var en grej att satsa på eller ej. Samtidigt har man ansvar gentemot firman att ta hem en bil som ryms inom budget och självklart också ska vara fräschare än väntat så ägaren kan få den nyckelklar och köra lååång tid framöver utan krångel.
Det finns hur mycket som helst att fylla i här, men jag tycker att det alltid är bäst att peka på ett exempel istället. Och då är Jon ”Lego” Olsson bara ett av dom dussintals lyckade importer vi gjort på det här sättet.
Eftersom Lego varit ständigt återkommande kund sedan han köpte bilen med delar, service och nu senast sista steget i ett ”Boost-up” trimpaket så valde jag att skriva lite om honom.
Vi började likt som så många gånger förr med en lös ram kring hur bilen skulle se ut. Efter att ha lagt bud som var väldigt försiktiga på bilar som kunde anses prisvärda, samt ett par missade bud på bilar som verkligen passade in profilen- så fick vi tillslut in ett bud på en bil som hade komplett Border kjolpaket, fälgar och lite annat godis som vi inte hoppades vi skulle kunna få för den budgeten.
När bilen kom hem fixades allt i ordning och Lego fick även äran att vara med på Superior Imports julkort det året. 😉
Under sitt ägande har han hunnit kosta på bilen en hel del med bl.a. nyrenoverad motor, coil-overs och annat skoj krimskrams som ratt/mätare etc. Mest väsentligt har varit att han gett oss förtroendet att skrämma upp bilens effekt lite. Detta gjordes möjligt med hjälp av ny värre koppling från oss och som sagt den nya motorn från våran samarbetspartner ROTARY PERFORMANCE.
Våra ”Boost-up” kit till RX-7 består av de bitar vi genom åren lärt oss behövs framförallt för driftsäkerheten. Ihop med Martin ”Gzon” Gustavssons kunskaper om hur man lockar fram effekt har vi nått fram till flera oslagbara paket som verkligen gör en helt annan bil av din sjua.
Lego har gått h e l a vägen för att nyttja vad original turbos klarar av, med full satsning på bättre tändning, uppgraderad soppa samt kylning. Han är därmed någonstans kring 350HK och det med en driftsäkerhet bättre än den från fabrik. Inte illa va?
Ni kan läsa hans GARAGETPROFIL HÄR för att se mer av bilen och fullständig spec. Glömde jag förresten nämna att förutom att han har en riktig bil så är han även förbannat trevlig, rak och rätt slipad kille? Det är egentligen de personliga karaktärsdragen som är viktigaste faktorn för att få stämpeln ”Superior-spirit” av oss, det är rentutsagt ”fan så skönt” att man vanligtvis jobbar mot folk som Jon. 🙂
Förresten! Ni som har FACEBOOK och är Superior-kunder med rätta känslan kan klicka in er i den FACEBOOK GRUPP som Lego och Nikko aka Wolf fixat. Rekommenderas även om man själv tillhör den lilla skaran som vägrar skaffa det. 😛
Om du är intresserad av att sjösätta ett liknande projekt som Jon ”Lego” Olssons, tveka då inte över att KONTAKTA OSS omgående…
tack för dom fina orden Micke och tack Martin för den grymma effektökningen 😉 Superior for the win
Vet inte hur mycket folk vill läsa mellan raderna eller försöka genomskåda, men allt i texten är 100% uppriktigt utan att sockra på. Kul när det blir så, och det är inget man är ovan vid efter 2.5 år i svängen… 😎