Fått mig en tankeställare i sken av massa goda nyheter med projektet som innebär att det inte är så avlägset med mappning. Är bara en uppsättning 1600cc spridare istället för mina 899cc JUN spridare bort från att kunna köra på sprit istället.
Har under alla år duckat lite för valet mellan E85 och vanlig macksoppa. Men senaste tiden när t.ex. Statoil drar ner på utbudet av 98 Oktan samtidigt V-power priset skjuter i höjden så… Ja, kan säkert låta mig övertygas om att mappa 200MPH SOARERN på E85 med tanke på hur många vassa Supror det rullar på det bränslet här i Sverige. Ska passa på och dra ett varv på SMS-listan och höra med folk som SMR-Rickard och Björck bl.a. om deras synpunkt…
Så låt höra, vad tycker DU och motivera varför? 🙂
**UPPDATERAT MED SYNPUNKTER FRÅN ”VETTIGT” FOLK** 😉
Johan Carlsson: ”Finns inget som talar emot det! 4 bars soppatryck och massor med pumpar, jag ska köra E85 nästa år = 100 grader lägre avgastemp och möjlighet till högre tändning.”
Lars ”Wankel-Arvika”: ”Alla motorer mår bättre av det!”
Lasse @ JRM: ”Har kört E85 ett par säsonger, kräver tjockare olja med högre oljetryck som påföljd- men har jättefina lager. Kör Saab-spolar med HKS DLi och tändningen hänger med, går plocka mycket mer effekt med E85!”
Peter Björck: ”Andra nackdelar är mer slitage på motor, speciellt kallstart och om den går fett. Späder lätt oljan. Lite dålig tillgänglighet utomlands. Svårare vid kalla starter. Men annars är det bra.”
350Z Pierre: ”Inget talar emot enligt mig. Kallstarter och att det drar det dubbla i förbrukning. Liten nackdel är dålig tillgänglighet utomlands. Ska själv mappa på det när det finns någon som kan mappa ordentligt i Skåneland.”
Daniel Troberg: ”Egentligen talar ingenting emot förutom tjuriga vid kallstarter. Kan lösa upp packningar och slangar, men är mest på gamla motorer. Kort sagt är E85 renare än bensin”.
Zeb Lopez: ”Pumpar går sönder. Äter på aluminium om den står för länge. Ställer krav på soppasystemets kvalitet. Svårare att handskas med vid avställning etc. Bra recept: Trippla Bosch 044 pumpar, Paxton/Aeromotive-regulator och 1680cc Bosch spridare.”
Armin i stan kör ju E85… o har 1600 spridare.. o 262 hks kammar tror ja d va.. o han har ju problem o få den bra på låga varven… körbarheten i stan är ju totalt misslycakd säger han.. när han då jämför nu i veckan mappade in en supra med lite mindre modds o 606hk på hjulen ,så va jud en MKT mer lättkörd på låga varv…
så ja.. rent effektmässig to alla sånna aspekter skiter ja i.. gick nu bara på vad han nyligen sagt själv av erfarenheter….
Det där har nog bara med mappning att göra… Men att de är jävligt sura av sig har man förstått iaf, ställer högre krav på kallstarter och avställning av bilen mm mm. Ska upp ändra mitt inlägg med lite röster om det!
E85 ska ju vara bättre för miljön 😉
jo men preis.. är ju just d.. samt så stadskörning.. krypkörning.. inte lika snäll o jämn gång då… fast ja armin kör ju rett brutal setup så ja kan ju ha med d o göra.. o han är inte dålig på o mappa… kan ja inte påstå, den svarta de hade inne nyss gatmappades, o d fick väl ur kanske 60-70 hk till ur de ur bänken sen… så han har testat… men ja ska inte påstå han är välrdsbäst men 😀
allt ja säger här e hörsägen.. ej giltigt i rätten 😉
Vet inte vad som klassas som ”brutal” setup. Men så hemskt ska det väl ändå inte vara om den är ordentligt inmappad och det inte är insnålat någonstans? Får väl se om Dr. Ernie och att ha motorn i bromsbänk är i närheten av världsbäst då? 😀
ja det smörjer inte lika bra som bensin men det finns tillsatsatser att hälla i tanken eller så tankar man bara med vanlig bensin då och då ( man har givetvis en olika mappar,underlättar vid besiktning med) med etanol så har man lägre kompression dvs man kan ladda mer,, man får mer effekt vid samma ladd som med bensin men bäst av allt är att det inte blir lika varmt i motorn.
och precis som du skriver så finns det väldigt få mackar,specielt obemannade med 98 oktan. nu kör jag dumt nog med enbart 99 mappar…och den soppan kostar ju 14kr/litern idag. som jag skrev innan så är nackdelarna kallstarter. men hur många av oss kör med våra racebilar på vintern? har faktiskt inte hört tidigare om problem med stadskörning som Wolf beskriver,,får kolla upp det. men i dagens läge så tycker jag det är konstigt att fler inte kör med Etanol istället.
sen vet jag inte hur det beror dej med att kunna tanka bra Etanol utomlands, jag siktar ju på gatebil minst en gång om året och i norge har dom bara E75
Vad säger Gzon?
Det finns både fördelar och nackdelar. Nu är ju maskinen inte uppsatt optimalt för etanol. Lite högre komp hade varit trevligt om det ska köras med etanol för att få ut bättre verkningsgrad. Kanske vore värt att prova både och i bänken och se?