Färska bilder från Skåne där Jörgen Blennow på ROTARY PERFORMANCE nu äntligen slagit ihop motorn till GZONS FD3S 20B BYGGE. Det blev tillslut en riktig drömspec som ska tåla väldigt höga effektuttag, men inför denna säsong har vi valt att primärt bara lägga tiden på att få det splitt nya Platinium sprutet från Haltech att fungera utan och innan.
Som ni ser är det en väsentlig skillnad från ett 13B block, och till och med en idiot kan se att det är ett hus extra på denna- kort och gott är det tre stycken rotorer som snurrar i detta block och man är inte alltför långt borta från sanningen om man säger att 20B har 33% mer potential än en 13B! Ljudet är helt sanslöst i dom, vet att många känner till Le Mans bilen 787 Mazda byggde i början av 90-talet och dess sjuka rappa ljud. 20B har enligt mig lite mer ”bas” i sig och inte långt ifrån samma respons som den. Detta kommer bli mycket intressant att följa, för dig som har djupa fickor och vill ha en 20B i din RX-7; tveka inte att KONTAKTA OSS…
Varför slår Gzon inte på stort direkt och lappar ihop till en med 4 rotorer? ;D
Skrev ju nyss att trippel har sin egna charm, och det är om man vill kör sugmotor eller drugrace på full belastning hela tiden som gäller. En fyrskivig maskin är nästintill okörbar på gata då den bara bluddrar på låga varv. 20B är bästa kompromissen på gatan…
PS. Givetvis har vi en dröm om att gå på en ”snikad” 26B, men bara själva vevaxeln kostar en förmögenhet så… 😉
En 4 rotormaskin går jättebra att bygga med Pereferiportning. Sido/Streetport är dock svårt och maskinen blir även väldigt lång om man lyckas tillverka nya gavlar och vev. En PP maskin är inte rolig under 5000rpm och tanken med denna är en gatmaskin och då är det Sido/Streetportning som gäller.
Dörren på min buss strular. Kan du fixa den?
😉
Snart bär det av mot moderlandet K-holm…. *Jag, Sandra och Dennis lyssnar på Röda Arméns kör på nya högtalarna från Jared*