Igår var en helt späckad dag, gick ju igenom lite kort på kvällen vad vi hunnit med men har nu ström i mobilen så presenterar lite bilder. Börjar med en snapshot från utanför garaget när Mattias från Jönköping kom med sin tokfeta RE-Amemiya ”old school” stukade sjua som vi sålt till honom. Den ska trimmas ytterligare nu med ett fullt ”boost up” kit som innefattar Power FC styrenhet, större intercooler och downpipe+de-cat. Målet är att ha den starklar på Emmaboda med en liten bit över 300 driftsäkra hästar. Det finns massa godis under locket på denna bil, så potential för framtiden finns helt klart. Ett steg i taget är dock bästa principen när plånboken bestämmer! 🙂
Kronologiskt sett så började ju dagen faktiskt med att jag hälsade på Dreammaker-gänget som är specialister på show och motivlack. Som jag nämnt flera gånger är det Ramon som ska lacka min bil och det har varit en period som man fått känna efter hur samarbetet ska funka. Mitt bygge är tjatigt nog något jag vill ska representera det jag tycker är absolut mest rätt för mig själv och min smak. Och den kan man enkelt sammanfatta med att jag tycker Aston Martin är oslagbara när det gäller kombinationen stilrenhet som ändå ger en rå och kraftfull känsla. Du vänder dig alltid om en Aston, men på ett helt annat sätt än en Lamborghini t.ex.!
Iaf så hoppas jag på stora framsteg tills nästa vecka när det gäller konceptplaneringen. Bilden i sig är inget märkvärdigt, sådär ser man ut när man ska till gymmet. Att man sedan i stress aldrig fick chans att byta om ens till och med nu när man skriver detta är en annan mer pinsam historia. 😉
Väl i K-holm stötte på på Niklas ”Nikko” Rydh som fick sin bil finjusterad av Gzon inför Emmaboda. Med sig hade han Jimmy som bygger på en rätt tuff Saab också. Om han läser här får han gärna skicka bilder som man får dela med sig av. Tyckte det var roligt att han var enda som nappade på min idé om att pulverlacka fälgar i en matt orange vore coolt! 😀
Huvudsak på schemat var ändå att få ordning på Supran i god tid inför Emmaboda så att vi kan prioritera panik-kunder som också ska dit framöver. Vi försöker alltid numera ligga steget före med våra andra bilar, så just DU kan få hjälp när det är panik istället…
Punkter vi fick gjorda på Supran var:
Installation av en ny tändförstärkare samt nya stift. Märket på denna är en utgången modell av B&M som satt på en väldigt potent Supra vi fick hem från Japan förut och återställde till original istället med fräsch maskin. Denna är inte lika avancerad som en HKS DLi men sköter sin uppgift ändå på ett mycket enkelt vis. Vi märkte efteråt att det gick ha bra mycket fetare blandning än förut och ändå få tändning att hänga med. Ibland räcker det med enkla medel, en filosofi vi på Superior alltid haft.
Vidare så var det dags för mappning. Det gick väldigt odramatiskt till och Gzon var som vanligt en mästare vid datorn medan jag fick vara pilot. Efter ett par repor där vi manuellt ställde bränsletrycket och provade oss fram med olika laddtryck, så hittade vi snabbt en optimal setup på 1.2 bar. Det är egentligen väldigt blygsamt laddtryck kan man tycka på en singelturbo, men vi hoppas kunna plocka en bit över 500HK på det- och kunna köra utan att oroa sig ett dugg.
Till sist så gick vi igenom bakvagnen som fick en del nya skruvar och bultar ditsatta. Att köra 402m ställer hårda krav på att allting är i toppskick, speciellt nu när vi tänkt köra på slicks. Just på en Supra är allting så överdimensionerat så det mesta såg oförskämt fräscht ut, men många glömmer säkert vikten vid att regelbundet serva chassiet på sin bil. Ska inte vara någon kärring nu, men en detalj som fallerar här kan sluta i katastrof. Men ta kanske en titt på VÅRA SERVICETJÄNSTER och boka in din bil vettja för säkerhets skull? 🙂
En mycket lyckad dag hursomhelst, glöm inte kommentera om ni har några frågor om ovanstående för din bil- eller bara har något lustigt att säga överhuvudtaget! 🙂