Fick idag ett samtal från en herre i Superior Drivers Club som funderade på att ”uppa” sig från sin Nissan Skyline R32 GT-R till Master Godzilla BNR34 istället via import från Japan!
Han var nyfiken på hur priserna låg där, och hur det förehöll sig från den marknad som finns i UK (som vi oftast avråder ifrån, men undantag finns ju).
Senare var det någon som ställde samma fråga på ett forum, om hur den Japanska krisen påverkat IMPORT DIREKT FRÅN JAPAN som är en av våra starkaste sidor i verksamheten. Vi kan ha det sammanfatta båda frågeställningar på detta vis:
Minus: Valutan har skjutit i höjden, på endast ett par veckor har den stuckit med 10-15% beroende på hur du räknar. Självklart innebär det att prislappen på din JDM-import höjs lika mycket.
Då ska vi inte glömma att sedan den tyngsta finanskrisen har yenen gått upp säkert 25% efter att ha legat stabilt väldigt länge- ett tag dippade den faktiskt ner i samma nivå som US$!
Plus: Givetvis tvingar krisen många i Japan att sälja sina bilar, men då det är exporten som blir allra mest drabbad så ska man inte dra för höga växlar av detta än. I en rätt komplex ekvation jag knappt själv kan förklara så går priset faktiskt ännu upp på vissa modeller ännu.
Däremot har givetvis den bristande efterfrågan från utlandet då valutan är dyr gjort att efterfrågan sjunkit drastiskt. Och vad säger amatör-ekonomen i dig om detta? Jo, att minskad efterfrågan = lägre priser!
Summa: Jag skulle vilja säga att för de bilar vi ändå handlar med, dvs i ”premium-klass” och exemplar utöver det vanliga- så är läget bara aningen dyrare. För att då återknyta till BNR34 förfrågan så ligger de på ett ungefär kvar på samma pris som innan.
Då är ni även nyfikna över hur de kan fightas med priserna borta i UK…? Jodå, (positivt) överraskad så finns det som man alltid sagt inga ”för bra för att vara sant” exemplar när man vill ha något i lite finare klass.
Utan det är bilar långt över 10 000 mil som hamnar ~300 000:- SEK hemma och klart om man ska värdera tid/utgifter realistiskt. Dom pengarna så kliver man in i vårat minimi-krav på bilar från Japan. Vad väljer du hellre då? 😉
Japan förblir alltså ännu ett starkt kort, även om många prisvärda modeller och ”klipp” tyvärr inte går göra under den berömda -100 000:- gränsen. Men vi ger alltid ett ärligt svar om det är värt att ge det ett försök att SÖKA DIREKT I JAPAN här under vintern beroende på den budget du har tänkt lägga. KONTAKTA OSS så får vi se…? 🙂
Förfrågningar börjar ramla in nu och timingen för att ha gott om tid på sig att leta samt få hem i god tid till våran är runt hörnet.
Fega inte utan KONTAKTA OSS som sagt redan nu om att hitta din drömbil från Japan till säsong 2K12!