Martin ”BILBILDER.SE” Persson var aktiv som aldrig förr ett par helger sedan, och bortsett från att få fullmatad coverage på AUTOROPA FERRARI & MASERARI DAY så blev det även JDM FACE-OFF 2011 med ett par features inbakade i allt det.
Här kommer den första av tre kommande SUPERIOR SELECTED gallerier, ”1JZ-Tompas” tuffa Toyota Soarer med tydliga influenser mot (äkta) JDM och den ständigt växande Hellaflush-trenden. Kalla hans setup idag för vad ni vill om ni vill vara nördiga, men för mig är detta ett så tydligt exempel på ”stance-bygge” man kan göra på en begränsad budget; när det gäller en potent JDM-import iaf.
(Om det är ren tur eller att Soarern är ”natural born” för att köras med en riktig kaxig ”stance” vet jag inte. För om sanningen ska fram så har Tompa inte lagt hundratals timmar på att leta rätt hjulinställning, modifikationer av skärmkanter och labbande med ET. Det blev ”rätt direkt” bara med det Tein-chassie som satt på från Japan, och enbart lite research samt support från våran leverantör av Rota-fälgar så har vi detta fina resultat!)
(Kjolpaketet har ett rätt glassigt ursprung då det är Wald Japan som tillverkat det, ett kit som mest bygger på den facelift Soarer fick -96 men med rundare former. Utöver det är det knappt så det går hitta något annat på själva karossen utom ”rätt” stickers och smådetaljer som bogserings-kroken framtill samt givetvis de dubbla utblåsen bak. fälgarna och sänkningen gör jobbet åt bilen för att ge ett klockrent ”Hellaflush-stuk”!)
(Bilen är enormt vardagskörd och jag har åkt snålskjuts ett par gånger utan att tycka det är så otroligt illa som vissa ”stance-nördar” nästan gärna skryter om att det ska vara med en sådan bil? Visst skrapar fronten i ibland, men utöver det så åker man riktigt bra i bilen. T.o.m. tillsammans med Tompas två unga grabbar med! Men så är det ju en Soarer också, en av de bästa bilar som någonsin tillverkats rakt igenom- innan ni provat en själva så ber jag er att inte säga emot…)
(Ska man nämna framtidsplaner så är det ett omedelbart kopplings-byte efter att original sa ”nej tack” till att plågas på strippen med slicks och full boost-up. Jajamensan, den skäms inte för att brukar där heller. Mer ändå är mer ”finlir” som Tompa kallar det och att ”kööööra en j*kla massa”. Då Soarer delar så mycket med Toyota Supra JZA80 MKIV så finns det alltid otroligt mycket att göra/uppgradera. Precis som ovan stämplar jag detta som en av de ultimata modellerna från Japan att ha som entusiastbil sett till vilka möjligheter som finns!)
(The ”money-shot” som bara hade behövt lite mer förtydligande om den oerhört fräcka dekalen i vindrutan. 😉 Fronten har sina ”battle-scars” och likaså resten av karossen, men utstrålningen är det inget fel på alls- och den drar blickar till sig som få renodlade styling-byggen klarar. Allt detta för en prislapp som om ni kände till siffran känns oförskämt låg, har raljerat nog om Soarers storhet- men att den dessutom är enormt prisvärd t.o.m. med manuell låda som Thomas bil har är… galet bra.)
[nggallery id=351]
Ni vet alla vilken Soarer-extremist man själv är, även fast man nu halv-officiellt klivit upp till Aristo när det gäller bruksbil. Men det är riktigt kul att det inom Superior-familjen finns några som håller Soarer-flaggan riktigt högt. Hoppas denna modells popularitet sprider sig ytterligare, vet att ingen skulle bli gladare än Tompa och mig över det!
Vill du exempelvis ha en Soarer DIREKT FRÅN JAPAN (KLICKA!) så är det bara att KONTAKTA OSS direkt. Vi är otroliga entusiaster av modellen så du kommer bli väl omhändertagen.
Säsongen börjar närma sig den där punkten då man verkligen bör spana åt fjärran öst, så varför inte då efter en Toyota med en Gryphon på fronten? 🙂
Tack för dom orden Micke!
Inför nästa säsong väntar en lång”to do list” då bilen kommer att brukas flitigt på Sveriges lilla driftingscen.
Kan inte nog betona hur nöjd jag är med vad bilen levererar och uppbackningen jag fått från Superiorfamiljen.
JDMmm….
Dont mention it Tompa, du är ett praktexempel på ”Superior Spirit”- gått fort för dig för att ha varit ett US/BMW freak innan. 😉
Bra där! 🙂 Ett inlägg på engelska vore dock inte helt fel med tanke på att ni frågade publiken på engelska vad vi ville se först 🙂 Keep it up!
Som vi skrev förut i något inlägg, det kommer vara lite knasigt blandad när det gäller språk. Men allt går så ruggigt fort framåt nu att vissa bitar är aningen förvirrande kanske hehe. Men allt kommer falla på plats i god tid innan 2012 säsongen börjar…
Grymt p.i.m.p. måste jag säga!
Spaaaaaarta!!! 😉
hehe 🙂 har precis sovit mig genom min första semestervecka. Bara jobbat ca 120 timmar extra under juni-juli-augusti. Är som att vakna upp ur ett björnide och börja återuppta dom reguljära surfvanorna. Rätt bra att vakna upp till lite fin JDM både här och på speedhunters (som hunnit posta ungefär en miljard artiklar sedan jag sista läste där). Nu ska man bara försöka se vad man ska hitta på.. ska man sälja 6’an, byta in den, eller hoppas på att den blir stulen så man slipper bekymra sig. Hur som helst är en hipstermoped ala Honda Zoomer inhandlad så man inte står transportlös för resor inom stan 😉
Lars: SH har kört på som fasen, kommer bli en ära nästa säsong att försöka ge dom en match och lyckas vi till att 1% av deras läsare blir medvetna om våran fina scen här i Sverige så… Är det ett stort steg bara det. 😉
Ja du får värma dig här i höst/vinter med våran blogg och massa annat när folk projekterar etc. Mopeden var inget jag kunde relatera till dock, never had one never will! Trevlig helg! 🙂
Hehe, det är som att bli 15 igen. Zoomern, eller Ruckus som den heter överallt annars i världen (varför nu sverige är så djävla ball och ska ha egna namn på allt…) och har enorm kultstatus. Så pass att t.ex password jdm, bride, brembo mm.mm gör kits & mods till dom 🙂 I stort sett odödbar hondamotor i dom, och går att skrämma upp i 80-90 😉 perfekt jobbetpendlare!