Fick idag en väldigt trevlig upplevelse inom finmekaniken för det absolut bästa marknaden har att erbjuda inom kolvar för 2JZ-GTE motorn. Rent allmänt öppnades mina ögon bra mycket mer för hur viktiga detaljer som finns på premiumkolvar gentemot billiga OEM, Eagle och JE Pistons standardsortiment etc.
Vi kan börja med undersidan av kolven som kanske inte har så stor inverkan på funktionen, men man ser tydligt att båda är rugiggt fint bearbetade jämför mot en standard. Vidare är godset tjockare i JE och massan som omger kolvbulten smartare fördelad till JE’s fördel. Om man kisar riktigt noga till höger av JE kolven ser man även ett litet hål in till kolvbulten, inte alls vanligt och en smart tanke att dra en kanal dit också för att öka smörjningen!
På sidan av kolven det inget fel på någon av kolvarna, men JE har lite kralligare väggar mellan ringarna samt ett extra gasspår som finns där av en mycket speciell anledning; att ta en del av smällen från detonation som sker istället för att det ska fortsätta ner i cylinderloppet. Något jag missade att ta bild på var kolvbultarna, här finns mer hokus-pokus vi inte vill avslöja som ska ge oss ett övertag i hållbarhet…
Här ska vi erkänna att JUN var de som vi inspirerades av när vi beställde dessa JE Custom ”from scratch”. De har en unik design som vi analyserat och optimerat ytterligare. Är verkligen sjukt imponerad i kvalitetskänslan av de nya JE kolvarna överhuvudtaget. Innan var JUN/Cosworth uppsättningen jag hade det värsta jag sett, och då har jag sett det mesta i premiumväg såsom CP Pistons, HKS, Tomei och Wiseco. Men dessa JE har nu tagit över kronan enligt mig. Viktigaste är att jag mer och mer insett att inom detta ”får vad man betalar för”. Eagle, standard JE och vissa tyska billiga märken är rent skräp enligt mig just nu- och inget jag skulle stoppa i en maskin som ska pressa hög effekt och vara driftsäker.
Om ni är sugna på att bygga motor ordentligt så får ni gärna KONTAKTA OSS för konsultation om hårdvaran. Vi har bred erfarenhet och vi sparar alltid den riktiga magin till våra kunder. Men hoppas teknikinlägg som detta i bloggen är uppskattade, kommentarer alltid välkomna- kom gärna med frågor!
Ser bra ut Micke 😀 längtar till man får sen den i action 😀
Vikten då? Kan tänka mig att JE kolvarna är ca 20% lättare än JUN kolven? Coating är också hett nu med tanke på lägre friktion samt mindre slitage. Kolvbultarna är säkert coatade som jag ser det. Sen kan man alu coata skörtlarna på kolvsidorna för mindre friktion och längre livslängd på kolven.
/Lasse wankel
Det där med coating är precis som med lagren en fin solskenshistoria, men logiskt sett väljer man hellre en med utformning/material att kunna hantera slitage än förlita sig på ett tunt lager bara? Viktmässigt glömde jag faktiskt fråga, intressant att du tog upp det och ska kolla nästa vända där! 🙂