En träff som hamnat i skymundan av alla riktigt tuffa grejer vi gjorde förra helgen är Sverige största; VALLÅKRATRÄFFEN 2011.
Vi hade ett uppdrag där åt BILSPORT med att filma med SUPERIOR-TV, och filma gjorde vi indeed på absolut bästa möjliga humör. Våran generella publik kommer säga ”Volvo-träff, blää”- men vi ber er ha lika öppet sinne som oss själva istället…!
Det är tveksamt om det hinner komma så mycket av det närmsta månaden, då otroligt mycket ligger i pipeline- men vi lovar en härlig dos humor och självdistans när vi väl börjat redigera det. Ska snart göra en ”check-list” på alla små episoder vi hade där, så ni vet vad vi har att vänta oss! 🙂
En som däremot var på plats och fotade med oss var Christoffer Talvis @ GREENLIGHT MAG. Han delar här med sig av ett galleri på 12 bilder som vi ska passa på och blogga lite om. Vet inte riktigt om en riktig resumé ska skrivas, men om det finns popular demand för det så varför inte? Here goes:
(Visst är det hela primärt en stor orgie i Volvo-bilar, och den som ogillar den delen av kulturen kommer få jobba hårt med att slippa se något tillverkat av våran svenska stolthet. Men i de överdrivet etablerade mallarna om ”R-front + R-fälgar = WIN” så fanns ändå byggen som följde tidens trender. Kolla denna läckra Volvo S80 som tillhör ”STYLINGUFFE” (KLICKA FÖR PROFIL!) t.ex, något som man kanske förväntat sig på en nobel BMW M-modell eller Audi S-dito? Good job Uffe, ungdomar se och lär!)
(Volvo-historiker som vet vad färgen ”T-gul” innebär, räck upp en hand? *Räcker själv upp handen*. Vi ägnade faktiskt ett inslag i Superior-TV åt att prata lite om det tuffaste som hände i Sverige 1995 överhuvudtaget. Visste ni t.ex. att hårdingarna *host* öööh?! *host* i Infinite Mass (?) gärna stoltserade kring en sådan på den tiden det begav sig?)
(Träffen besöks av väldigt mycket internationella byggen runtom Skandinavien, och detta urcleana och tydligt USA-inspirerade bygge var ett av dom. Alldeles för dåligt påläst så undrar jag vad det är för Mazda som är bas i det hela, men en kombi som känns ”fräschare” är nog svår att hitta!).
(Lite Japs fanns där givetvis också, det var en del av arrangörernas ”ny-satsning” i det hela och med profiler som Lukas Kooz och ”Colle” så var det ju ett steg framåt. Denna danska Supra tog en del priser, och var ”maxxad” med godis plus en påstodd effekt på 1000HK. Jag fick höra av en styling-profil att det var ”ännu en Supra i mängden”, men tycker precis tvärtom- otroligt läcker mix av olika kit och custom arbete. Ser gärna fler bilder av denna, eller om någon läsare kan tipsa om dess ursprung?)
(”Giant size” foto av några enkla men snygga detaljer. Att fälgar är ”årets innegrej” ihop med schysst stance är det ingen tvekan om, nästan så man tycker det är lite väl överdrivet. Men denna bild tillhör en av bilarna i nedan galleri, och man blir bara glad när man ser ännu en enligt oss tydlig ”hipp” grej som att bygga på old school bilar. Vart det rörigt? Förenklat: Ta en gammal bil och gör den som ny med moderna trender och feta fälgar = vi kommer ”gilla” varje dag plus nästa måndag…!)
(Att Volvo kan vara så svart eller vitt är rätt lustigt. Kolla detta überfina motorrum och tänk sedan på hur ofta man ser ”pilsnerbilar” med samma logga. Ok ok, nu var man väl inte speciellt logisk- men kort och gott ville man väl bara skriva mer än: ”S*tan vad välputsat motorrum!”)
(Kul story från helgen: Om du drogs med allvarliga problem i ryggen och hade grymma smärtor av fysisk ansträngning… hade du verkligen kört drifting då? För Michel Reyes @ PONY DRIFT så är det fallet, och vare sig han ska mecka eller köra sin Mustang i en brutal drift så innebär det dagen efter ett mindre helvete för kroppen. Ska man kalla honom dum i huvudet eller bara ha en otrolig kärlek för sporten? Vi i Superior-bloggen väljer utan tvekan det senarenämnda!)
[nggallery id=344]Utan tvekan var VALLÅKRATRÄFFEN 2011 en enorm ”sleeper” till träff och vi gick in med inställningen att ”fokusera på det vi tyckte var bra och lyfta det lite extra”. Behövdes icke! Vi hade otroligt roligt och jag är säker på att alla kommande Superior-TV avsnitt kommer visa det. Även om det finns mycket att finslipa på träffen så vill jag hejda mig och andra för att begrava den långt bort från kalendern efter denna lyckade visit! 🙂
Vi tackar ”Talvis” för bilderna och ber er att inte glömma ge hans GREEN LIGHT MAGAZINE en chans, samtidigt som vi tackar träff-generalen Pär Östman för att ha varit inbjudna. Gracie!
lol!! u guys r really something 😉 !! and y’all know too much….
You talk way too much! 😀
Om något var okänsligt så säg till…
Vallåkraträffen brukar ju vara rätt trevlig men man blir ganska trött på den efter några år då det inte är speciellt mycket action där. Visst, de kör på flygrakan men inte mycket mer. Ungefär samma som med Elmia under påsken fast utomhus med Volvobetoning. För mig så är det allt runtomkring som är mer underhållande.
240 t5 kan vara en ganska kapabel maskin tror jag:D HEHEHEHE!
Steffen: Jag tycker precis tvärtom. Har varit på Vallåkra hur många år som helst, men aldrig brytt mig om att ens titta på nåt som händer på flygrakan. Jag kommer dit för att titta på snygga bilar, inte löjliga lastbilar/flygplan eller nån fånig uppvisning.
den danska supran du ville ha lite bakgrund på är min gamla. kolla under skylinepeter på garaget.org
Jajamen Peter, den minns jag väl även i sitt gamla utförande. Hur mycket har nya ägaren gjort om?
motorn är helt nybyggd. ägaren mellan mig och nuvarande skrotade den gamla. sen har den blivit grå och han har dragit 3m kolfiberfolie över allt som går 🙂